ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΗ
Αθήνα, 26 Μαΐου 2011
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Ομιλία Υφυπουργού Προστασίας του Πολίτη Μανώλη Όθωνα στο Γενικό Συμβούλιο της ΠΟΑΣΥ που πραγματοποιήθηκε σήμερα στην Αθήνα
Με ιδιαίτερη χαρά για ακόμα μία φορά αξιοποιούμε, με την παρουσία μου σήμερα εδώ εκ μέρους της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη, αυτό το βήμα διαλόγου, ενημέρωσης και ανταλλαγής απόψεων πάνω σε μια ατζέντα η οποία ανατροφοδοτείται από την εξέλιξη των πραγμάτων. Αφαιρούνται πράγματα, προστίθενται νέα και η ατζέντα αυτή πρέπει με πάρα πολύ συνέπεια, αλλά ταυτόχρονα σοβαρότητα και νηφαλιότητα να προσεγγίζεται από όλες τις πλευρές για να υπηρετηθεί ουσιαστικά ή αποτελεσματικά ο κοινός- φαντάζομαι- στόχος του συνόλου των πολιτικών δυνάμεων, αλλά και των συνδικαλιστικών εκφράσεων της Αστυνομίας , ώστε να κάνουμε βήματα προς τα εμπρός σε αυτό που η κοινωνία δικαιούται και απαιτεί από μια συντεταγμένη Πολιτεία, δηλαδή την κατοχύρωση του θεμελιώδους δικαιώματος για την ασφάλειά της.
Η παρουσία μου σήμερα εδώ έχει και συμβολικό και ουσιαστικό χαρακτήρα. Σε ό,τι αφορά το συμβολισμό είναι αυτό που μόλις ανέφερα ότι επιβεβαιώνει τη διάθεσή μας για την αξιοποίηση κάθε δυνατότητας διαλόγου και ανταλλαγής απόψεων, επικοινωνίας, συνεργασίας, αλλά και την ειλικρινή στήριξή μας, την ανυπόκριτη και απροσχημάτιστη στήριξή μας στη δύσκολη καθημερινή μάχη που οι Έλληνες αστυνομικοί δίνουν σε πάρα πολύ δύσκολες συνθήκες. Θέλω να επαναλάβω αυτό που έχω πει και άλλες φορές και μόλις προχθές τη Δευτέρα και στη Βουλή των Ελλήνων. Ότι το διάστημα που ο Χρήστος Παπουτσής κι εγώ είμαστε στο Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, και νομίζω έχει καταδειχθεί και στην πράξη όλο αυτό το διάστημα, η Ελληνική Αστυνομία, η ηγεσία της, τα στελέχη της, ο αστυνομικός δε θα μας δει ποτέ να οικειοποιούμαστε ή να διεκδικούμε μέρος των επιτυχιών του Σώματος που πολλές φορές και δικαίως, ιδιαίτερα το τελευταίο διάστημα, αναγνωρίζεται πρώτα απ’όλα από την κοινωνία και από το σύνολο σχεδόν των πολιτικών δυνάμεων. Αντιθέτως, θα μας δείτε στις δύσκολες και τις άτυχες στιγμές, γιατί κι αυτές είναι νομοτελειακά αναπόφευκτες να βγούμε μπροστά και να στηρίξουμε στο καλό, το αγαθό και το δίκαιο όλα εκείνα που εσείς καθημερινά αντιμετωπίζετε.
Στήριξη και συνεργασία λοιπόν, σε ένα πλαίσιο που νομίζω έχει καθοριστεί με πολύ συγκεκριμένο και σαφή τρόπο από την ημέρα ακόμα παράδοσης και παραλαβής στην αλλαγή πολιτικής ηγεσίας τον προηγούμενο Σεπτέμβριο. Επικαιροποιήθηκε και ολοκληρώθηκε πριν από λίγες μέρες με μια συνολική παρέμβαση του Υπουργού Προστασίας του Πολίτη στους επιτελείς αξιωματικούς και των τριών σωμάτων ασφαλείας της χώρας.
Στήριξη και συνεργασία που σέβεται όμως, τους απολύτως διακριτούς ρόλους που οι συνδικαλιστικές εκπροσωπήσεις, τα κόμματα και η κυβέρνηση της χώρας από τη δική της πλευρά και η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου έχουν με βάση το Σύνταγμα και τους νόμους του κράτους. Είναι πάρα πολύ κρίσιμο ακριβώς για την αποτελεσματική κι εποικοδομητική αυτή συνεργασία να μην υπάρξει σύγχυση αυτών των ρόλων και η εντύπωση ότι υπάρχει μία διεκδίκηση ρόλου που δεν ανήκει στο άλλο μέρος, από οποιαδήποτε πλευρά κι αν αυτό συμβεί.
Επίσης, θέλω να κάνω σαφές και θα ήθελα αυτό να το κατοχυρώσουμε συνολικά σαν πολιτικό σύστημα, ότι αυτή η στήριξη και η συνεργασία έχει επίσης μία κόκκινη γραμμή για όλους εμάς. Ότι δε διεκδικούμε ούτε ρόλο «μπαμπάδων» ούτε «υπερπροστατών» της Αστυνομίας και των αστυνομικών ούτε κομματικών πατρόνων. Η αστυνομία έχει επί δεκαετίες ταλαιπωρηθεί από τέτοιου είδους αντιλήψεις. Είμαι πάρα πολύ ευχαριστημένος που διαπιστώνω ότι πρώτα απ’όλα οι ίδιοι οι αστυνομικοί και οι συνδικαλιστικές τους εκπροσωπήσεις απεκδύονται όλο και περισσότερο το ρόλο του θύματος των κομματικών και προσωπικών σκοπιμοτήτων από οποιαδήποτε πλευρά κι αν προέρχονται, κι αυτό είναι ένα μήνυμα προς το πολιτικό σύστημα, το οποίο εμείς πρέπει και να εμπεδώσουμε και να παγιοποιήσουμε ως πολιτική συμπεριφορά.
Τώρα επί των επιμέρους θεμάτων και επανέρχομαι στην ατζέντα, αφού κάνω μια αναφορά σε μια νύξη που έγινε από τον Πρόεδρο της ΠΟΑΞΙΑ περί «υπεραστυνόμων» σε σχέση με την πολιτική ηγεσία, δε νομίζω ότι είναι σχόλιο που αφορά τον παρόντα πολιτικό χρόνο. Ένα από τα σημεία του δόγματος που προσπαθούμε να περάσουμε ως μήνυμα και στην κοινωνία, αλλά και στο Σώμα είναι ότι η Αστυνομία είναι αυτή που επιχειρεί και δρα και η πολιτική ηγεσία διαμορφώνει το πλαίσιο, τις εργασιακές συνθήκες στο βαθμό του δυνατού, την πολιτική κατεύθυνση για να κάνει τη δουλειά της.
Και βεβαίως το δεύτερο που θα ήθελα να μην αποφύγω να σχολιάσω, γιατί έχει πάρα πολύ μεγάλη σημασία, είναι επίσης μια αναφορά που έγινε για την ευρύτερη διάσταση πράγματι πολλών προβλημάτων που αποδίδονται στη λύση τους πολλές φορές μονομερώς σε μια αστυνομικού χαρακτήρα προσέγγιση. Αυτό είναι μια διαπίστωση με την οποία σπεύδω να συμφωνήσω μεν, αλλά πρέπει κι εκεί να κρατηθούμε ακριβώς στο ισορροπημένο όριο. Το ότι πολλά προβλήματα δηλαδή, δεν είναι μόνο αποκλειστικά ή ακόμα και κυρίως αστυνομικού χαρακτήρα, αυτό δεν πρέπει σε καμιά περίπτωση να εκλαμβάνεται ως δικαιολογία ή ως άλλοθι από πλευράς των αστυνομικών δυνάμεων προκειμένου να ασκήσουν το συγκεκριμένο ρόλο τους, όταν αυτό επιβάλλεται βάσει των νόμων και του κράτους- δικαίου και του πλαισίου των αποφάσεων της κυβέρνησης. Γιατί υπάρχει και αυτός ο κίνδυνος, αυτή η γενική συζήτηση ότι όλα είναι θέματα πρόληψης, κοινωνικών παρεμβάσεων ευρύτερου σχεδιασμού. Είναι καλά συμφωνούμε, είναι προϋπόθεση, αλλά κάποια στιγμή έρχεται η ώρα που θα πρέπει και η αστυνομία με βάση πάντα επαναλαμβάνω τις κείμενες διατάξεις, το νομικό πλαίσιο και τις πολιτικές κατευθύνσεις να δράσει και τότε πρέπει να δράσει συγκεκριμένα, αποτελεσματικά, πάντα στο πλαίσιο του κράτους- δικαίου.
Θέλω να συμμεριστώ την αγωνία σας και πάρα πολλά από τα σημεία, τα οποία θέσατε, θέλω όμως να διατηρήσω μια επιφύλαξη σε μια υπερβολή που νομίζω ότι ειπώθηκε για τη δράση της Αστυνομίας σε σχέση με τη στήριξη την υλικοτεχνική που υπάρχει και το θέμα των οικονομικών απολαβών. Όσο κατανοώ τα προβλήματα που σήμερα αντιμετωπίζετε, άλλο τόσο πρέπει να μην κάνει κανείς μας το λάθος της υπερβολής και της ισοπέδωσης των κατακτήσεων που έχει το Σώμα και που είναι δικές του κατακτήσεις. Οφείλονται πρώτα και κυρίως στους αστυνομικούς, αλλά και διαχρονικά σε ένα πολιτικό σύστημα με διαφορετικές κυβερνήσεις που η καθεμιά από την πλευρά της έχει κάνει τα μεγάλα της λάθη και τις μεγάλες της καθυστερήσεις, έχει κάνει όμως και πράγματα που έχουν αλλάξει άρδην πρώτα απ’όλα τη σχέση του αστυνομικού με την ελληνική κοινωνία, αλλά και την ίδια τη θέση και τις εργασιακές συνθήκες του αστυνομικού επαγγέλματος.
Επομένως, ο γενικός αφορισμός, μη αναγνωρίζοντας αυτήν την πρόοδο και τη βελτίωση, νομίζω ότι είναι λάθος αφετηρία για όλα εκείνα που έχουμε μπροστά μας. Μόλις πρόσφατα, και θα κάνω μια αναφορά γιατί έχει σημασία σε ποιο οικονομικό και πολιτικό περιβάλλον γίνεται , μέσα σε ένα πολύ συγκεκριμένο διάστημα, σε μία και μόνη υπό μορφή πλαισίου νομοθετική πρωτοβουλία που αναλάβαμε, ενσωματώθηκαν μια σειρά πάγια και διαχρονικά αιτήματα μικρής ή μεγαλύτερης σημασίας και σήμερα είναι κατακτήσεις των αστυνομικών. Και χαίρομαι που το αναγνωρίσατε με τον τρόπο που το έχετε πράξει.
Πρόκειται για αιτήματα όπως είναι η αύξηση της αποζημίωσης από 100 σε 300 ευρώ μηνιαίως στον αστυνομικό που τραυματίζεται εν ώρα υπηρεσίας, η μείωση του χρόνου επανεξέτασης για την καταλληλότητα να φέρει οπλισμό ο αστυνομικός που για κάποιο λόγο του έχει αφαιρεθεί αυτή η δυνατότητα, η επέκταση του δικαιώματος παραμονής μετά την συνταξιοδότηση για 10 χρόνια στο ταμείο αρωγής, η δυνατότητα θεσμοθέτησης καταβολής αμοιβής για υπηρεσίες που προσφέρουν οι αστυνομικοί και εκφεύγουν του βασικού τους δικαιώματος υπέρ τρίτων να υπάρξει μια οικονομική επιβάρυνση όσων απολαμβάνουν αυτές τις υπηρεσίες οι οποίες θα είναι προφανώς προς όφελος του Σώματος και των στελεχών και βέβαια η τροποποίηση η ουσιώδης σε ορισμένα σημεία του συνδικαλιστικού ρόλου στη βάση πάγιων και διαχρονικών αιτημάτων των συνδικαλιστικών σας ενώσεων.
Σήμερα όμως, πρέπει να πάμε παρακάτω. Καταρχήν φαντάζομαι ότι υπήρξαν κάποια πράγματα στην πρόσφατη κοινή συνάντηση των δύο προεδρείων με την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη που έγινε την προηγούμενη βδομάδα, τα οποία θα εκφράσω την απορία μου γιατί αμφισβητούνται και γιατί δεν διατυπώθηκαν στις προηγούμενες παρεμβάσεις με συγκεκριμένο τρόπο. Το ένα που θα εξοικονομήσει αρκετό χρόνο σε αυτό το Συμβούλιο σήμερα, είναι ότι καταλήξαμε νομίζω σε αυτό που και ο πρόεδρος της ΠΟΑΞΙΑ ανέφερε ως αναγκαιότητα, δηλαδή το θεσμοθετημένο διάλογο. Είπαμε ενδεικτικά στις αρχές κάθε μήνα οι δύο πρόεδροι να κάνουν μια συνάντηση με εμένα. Θα διαμορφώνουμε με αυτό τον τρόπο μια ανοιχτή θεσμοθετημένη συνομιλία πάνω σε μια ατζέντα, η οποία έχει ήδη τεθεί και από την συνάντηση μας προ ημερών, αλλά και που σήμερα επαναλαμβάνεται εδώ. Θα συγκεντρώνεται έτσι ένα υλικό που σε συνεργασία με την φυσική σας ηγεσία θα οδηγεί ανά τακτά χρονικά διαστήματα, σε μια συνάντηση του συνόλου της πολιτικής ηγεσίας και της φυσικής ηγεσίας με τα προεδρεία των ομοσπονδιών σας για τα πιο μείζονα θέματα που χρειάζονται μια ευρύτερη συνεννόηση.
Αυτό είναι κάτι το οποίο ξεκινά να εφαρμόζεται τον επόμενο μήνα και είναι κάτι το οποίο φαντάζομαι ότι και οι δύο πλευρές θα υπηρετήσουμε με ένα τρόπο πάρα πολύ σοβαρό και συστηματικό όλο το επόμενο διάστημα. Γι’ αυτό και δεν θα κάνω αναφορά σήμερα σε πάρα πολλά θέματα εξειδικευμένα περισσότερο σοβαρά απ’ όσα ετέθησαν.
Για τρία –τέσσερα ζητήματα για τα οποία νομίζω επίσης στην κουβέντα μας προχθές είχαμε καταλήξει σε ένα αποτέλεσμα, να το επαναλάβω. Ξεκινώ από το μείζον. Σας ανακοινώσαμε την οριστική μας πολιτική απόφαση να συγκροτηθεί άμεσα η διεπιστημονική επιτροπή η οποία θα δημιουργήσει την βάση για τη νέα αναγκαία μεταρρύθμιση της Αστυνομίας. Το είπα και το θυμάστε ότι θεωρώ πως οποιαδήποτε διακομματική προσέγγιση ή προσέγγιση κοινωνικών και παραγωγικών φορέων ή των φορέων της αυτοδιοίκησης πάνω σε μια ριζική μεταρρύθμιση της Ελληνικής Αστυνομίας πρέπει να έχει ένα πλαίσιο συζήτησης βάσει του οποίου και τα κόμματα και οι φορείς θα τοποθετηθούν και αυτό δεν μπορεί να προκύψει ούτε πρόχειρα ούτε στο πόδι. Πρέπει να είναι αποτέλεσμα μιας σοβαρής επεξεργασίας ειδικών επιστημόνων και αυτό στην συνέχεια θα μπει στο δημόσιο πολιτικό και κοινωνικό διάλογο, έτσι ώστε να καταλήξει στο νόμο πλαίσιο που περιγράψατε. Αντιλαμβάνομαι ότι αυτό θα δαπανήσει περισσότερο ίσως χρόνο απ’ ό,τι η ανάγκη της συγκυρίας μας παρέχει, όμως επιτρέψτε μου να πω ότι ο χρόνος αυτός που θα δαπανηθεί δεν θα είναι σπατάλη, γιατί ακριβώς η επιλογή η δική μας είναι να μην γίνει ούτε μερεμέτι ούτε πάσχουμε από καμία μεταρρυθμισιολαγνεία, να κάνουμε δηλαδή μεταρρύθμιση για την μεταρρύθμιση ή αποσπασματικές κινήσεις οι οποίες όταν θα πάνε να εφαρμοστούν θα έχουν ήδη ξεπεραστεί και θα αρχίσουμε να μιλάμε για την επόμενη μεταρρύθμιση και πάλι.
Στόχος αυτής της πρωτοβουλίας είναι να δημιουργηθεί το πλαίσιο της Αστυνομίας των επόμενων δεκαετιών, μια μεταρρύθμιση που θα αντέξει στο χρόνο, που θα μελετήσει τις ραγδαίες αλλαγές που έχουν γίνει στην ελληνική κοινωνία και στηχώρα μας, αλλά και στο διεθνές περιβάλλον, και που θα κάνει μια σοβαρή και συνολική μεταρρύθμιση που θα εμπεριέχει βέβαια όλα τα επιμέρους θέματα, όπως αναλυτικά και εσείς με την πρωτοβουλία που είχατε πάρει έχετε θέσει.
Σε ό,τι αφορά το ζήτημα των προβλημάτων που σχετίζονται με τις λειτουργικές δαπάνες των αστυνομικών υπηρεσιών, μια δύσκολη καθημερινότητα, γνωρίζετε ότι ξέρω πόσο σας ταλαιπωρεί, αλλά όχι μόνο εσάς. Είναι αυτό το οποίο έχω πει κατ’ επανάληψη και νομίζω ότι δεν είναι τόσο σαφές, όσο θα ήθελα να είναι. Πρόβλημα πιστώσεων στους κωδικούς λειτουργικών εξόδων της Ελληνικής Αστυνομίας πράγματι είναι πάρα πολύ πιθανόν σε κάποιους εξ’ αυτών, ειδικά αν δε νοικοκυρέψουμε ακόμα παραπάνω τον τρόπο διαχείρισής μας, να παρουσιαστεί το φθινόπωρο. Πρόβλημα πιστώσεων λειτουργικών αναγκών και δαπανών της Ελληνικής Αστυνομίας δεν υπήρξε ούτε τον Ιανουάριο, ούτε τον Φεβρουάριο, ούτε υπάρχει τον Μάιο. Θέλω να πω δηλαδή ότι το όποιο ζήτημα είναι αμιγώς πρόβλημα μιας αλλαγής διαδικασίας του δημοσίου λογιστικού. Είναι η πρώτη χρονιά εφαρμογής του που συνδυάζει την κατάληξη των εσωτερικών εκτελούντων δαπανών της Αστυνομίας με την αλλαγή του τρόπου ελέγχου των δημοσίων δαπανών, ενέργεια απολύτως αναγκαία πολιτικά. Γι’αυτό την επέλεξε η κυβέρνηση, παρά τα μεταβατικά προβλήματα που αντιμετωπίζουμε, τα αναπόφευκτα, και δεν υπήρχε περίπτωση μέσα σε αυτή την οικονομική κρίση που βιώνει η χώρα να υπάρξει μια επιλογή που, όχι δεν θα αναγνώριζε τις ιδιαιτερότητες του σώματος, οι οποίες είναι γνωστές και αυταπόδεικτες, αλλά θα υποκρινόταν ότι όλα μπορούν να συνεχίσουν στην Αστυνομία ακριβώς με τον τρόπο που γίνονταν στην Ελλάδα της δήθεν ευημερίας που τέλειωσε οριστικά και αμετάκλητα ενάμιση χρόνο πριν.
Σήμερα σε πάρα πολλά από τα ζητήματα αυτά στα οποία έγινε ειδική αναφορά δεν έχει υπάρξει λύση, αλλά και σε κανένα από αυτά και έχω προσωπική γνώση παρά την ύπαρξη των προβλημάτων δεν είναι η κατάσταση στην δραματική κατάσταση που ήταν το μήνα Φεβρουάριο. Έχουν υπάρξει ζητήματα τα οποία έχουν λυθεί. Για το ζήτημα αυτό για το οποίο πράγματι δεν έχω κάτι συγκεκριμένο να σας πω, γιατί δεν είναι θέμα του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη, είναι η ενταλματοποίηση και οι διαδικασίες καταβολής των οδοιπορικών των δύο τελευταίων χρόνων, το 2009 και το 2010. Τα οφειλόμενα αυτά όσον αφορά την πίστωσή τους είναι τα 25 εκατομμύρια που έχουν απλά μεταφερθεί την 31/12, δηλαδή θέλω να πω ότι δεν υπάρχει ούτε γι’ αυτά ταμειακό πρόβλημα, γιατί είναι καταγεγραμμένη η πίστωσή τους. Το συγκεκριμένο πρόβλημα για τα οδοιπορικά του 2009 υπήρχε και για το Λιμενικό Σώμα.Θα το λύσουμε με το Ελεγκτικό Συνέδριο και δεν υπάρχει καμία περίπτωση, να είστε βέβαιοι, να αφήσει η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου ανοικτή μια τέτοια συζήτηση.
Σε ό,τι αφορά τον κανονισμό μεταθέσεων εξ όσων γνωρίζω, και το γνωρίζετε και εσείς, για την δουλειά που έχει γίνει μέχρι τώρα έχει υπάρξει αναλυτική ενημέρωση και συζήτηση μαζί σας για τις προτεινόμενες τροποποιήσεις του κανονισμού μεταθέσεων. Σας επαναλαμβάνω αυτό που είπαμε και στην συνάντηση μας, ότι δηλαδή δεν έχουμε καμία αντίρρηση να υπάρξει μια υπηρεσιακού χαρακτήρα επιτροπή που θα δει πιο συγκεκριμένα, πιο εξειδικευμένα τις παρατηρήσεις, τα ζητήματα τα οποία υπάρχουν και που θα τεθούν υπόψη της πολιτικής ηγεσίας για την περαιτέρω αξιολόγηση τους και τις τελικές αποφάσεις.
Για το ενιαίο μισθολόγιο, πέρα από τη σωστή γενική επισήμανση ότι οι αστυνομικοί δεν μπορούν να ενσωματωθούν σε μια γενική ρύθμιση που δεν θα λαμβάνει υπόψη τις ιδιαιτερότητες του επαγγέλματος, θέλουμε και τις δικές σας επεξεργασίες για να μπορούμε να παρέμβουμε σε μια συζήτηση που έτσι κι αλλιώς σε ό,τι μας αφορά δεν έχει ξεκινήσει ακόμα, στην βάση κάποιων συγκεκριμένων σεναρίων και προτάσεων τις οποίες αναμένουμε. Τον τρόπο προσδιορισμού τους θα τον συζητήσουμε και στην πρώτη συνάντηση που θα έχουμε μαζί την επόμενη εβδομάδα, οπότε και εισερχόμαστε πλέον και στην θεσμοθετημένη μηνιαία μας επικοινωνία. Σε ό,τι αφορά το Προεδρικό Διάταγμα για τη χρήση του δικαιώματος γονικής άδειας από τους αστυνομικούς, δεν είναι θέμα εγκυκλίου, απαιτείται τροποποίηση του Π.Δ. Αυτό είναι στο Συμβούλιο Επικρατείας εδώ και 2 μήνες και πιστεύουμε από τη σχετική μας εμπειρία ότι πρέπει να είμαστε στην περαίωση αυτής της διαδικασίας ελέγχου. Παρόλα αυτά, θα υπάρξει μια επικοινωνία δική μου άμεσα για να δούμε πού φτάνουμε και θα έχω φαντάζομαι ένα συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα στην επικείμενη συνάντησή μας.
Με τα λόγια αυτά να σας ευχαριστήσω για τη δυνατότητα που μου δώσατε να σας απευθύνω τις σκέψεις μου και τους προβληματισμούς μου, αλλά και κάποια στοιχεία που θα είναι πολύ χρήσιμα για όλους σας. Για όλα τα υπόλοιπα θα τα πούμε την επόμενη εβδομάδα αφού συνεννοηθούμε μαζί σας σε επίπεδο προεδρείων. Σας ευχαριστώ.