Σα 8 Φεβρουαρίου 25
ΑρχικήΔελτία Τύπου 2011Δελτία Τύπου Φεβρουάριος 201103-02-2011:Δελτίο Τύπου με ομιλία του Υπουργού Προστασίας του Πολίτη κ. Χρήστου Παπουτσή, στην πρώτη Πανελλαδική Σύσκεψη της Π.Ο.Α.Σ.Υ

03-02-2011:Δελτίο Τύπου με ομιλία του Υπουργού Προστασίας του Πολίτη κ. Χρήστου Παπουτσή, στην πρώτη Πανελλαδική Σύσκεψη της Π.Ο.Α.Σ.Υ

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΗ

Αθήνα, 03 Φεβρουαρίου 2011

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

3.2.2011:Ομιλία του Υπουργού Προστασίας του Πολίτη κ. Χρήστου Παπουτσή, στην πρώτη Πανελλαδική Σύσκεψη της Π.Ο.Α.Σ.Υ:

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι στη Βουλή, κύριε Αρχηγέ και κύριε Πρόεδρε, Κυρίες και κύριοι χαίρομαι ιδιαίτερα που βρίσκομαι σήμερα εδώ και έτσι έχω την ευκαιρία να απευθυνθώ σε όλους σας. Σε όλους τους εκπροσώπους των πρωτοβαθμίων οργανώσεων από όλη τη χώρα.

Και είναι κρίμα που δεν μπόρεσα να είμαι εδώ από την αρχή για να ακούσω το σύνολο της παρουσίασης της μελέτης που πραγματοποιήθηκε για ένα θέμα εξαιρετικής σημασίας για όλους, για τη μεταρρύθμιση της ελληνικής αστυνομίας.

Είχα όμως την υποχρέωση να βρίσκομαι στη Βουλή προκειμένου να παρακολουθήσω την πρώτη συζήτηση στα πλαίσια της Επιτροπής Ευρωπαϊκών Υποθέσεων και της επιτροπής Δημόσιας διοίκησης και Δικαιοσύνης, όσον αφορά την Κοινοτική οδηγία που προωθείται για τον Κοινοβουλευτικό έλεγχο, της δράσης και της λειτουργίας της Europol . To λέω αυτό όχι για να δικαιολογηθώ για την απουσία μου , το λέω απλώς για να αναδείξω τη σημασία που αποδίδει το σύνολο της ευρωπαϊκής κοινωνίας στην ενίσχυση του τρίτου πυλώνα Ευρωπαϊκής Ένωσης, του πυλώνα που αφορά την ασφάλεια στην ευρωπαϊκή κοινωνία. Και κυρίως για να υπενθυμίσω σε όλους σας –είμαι απολύτως βέβαιος ότι το γνωρίζετε – ότι η Ελληνική Αστυνομία συμμετέχει στις διαδικασίες της Europol όλα αυτά τα χρόνια της λειτουργίας της, , αλλά τώρα βρισκόμαστε σε μια άλλη φάση, στη φάση που η Europol αποτελεί πλέον υπηρεσία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Που σημαίνει ότι βρίσκεται και αυτή στις διαδικασίες δημοκρατικού ελέγχου, κοινοβουλευτικού και κοινωνικού ελέγχου. Και αυτό σημαίνει ότι αυτή η αναγκαιότητα, αυτή η εξέλιξη στη θεσμική λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης ως ανάγκη εξέλιξης της ευρωπαϊκής κοινωνίας και της δημοκρατίας σε ευρωπαϊκό επίπεδο είναι προφανές ότι υπαγορεύει και τις παρεμβάσεις μας στο εσωτερικό επίπεδο κάθε χώρας, κάθε κράτους – μέλους και επομένως και εδώ στην Ελλάδα.

Φυσικά, η Ελληνική Αστυνομία θα πρωτοστατήσει σε αυτές εξελίξεις. Ούτως ή άλλως η δέσμευση της δικής μας κυβέρνησης, της κυβέρνησης του Γιώργου Παπανδρέου είναι ακριβώς αυτή. Μεταρρύθμιση και εκδημοκρατισμός. Εκδημοκρατισμός και μεταρρύθμιση. Και θέλω να σταθώ με την ευκαιρία αυτή στο τελευταίο σχόλιο του κ. Παπακωσταντή που είχα την ευκαιρία να ακούσω. Παίρνω αφορμή από αυτό γιατί πράγματι ήταν ένα σημαντικό σχόλιο. Αναφέρθηκε στη μεταρρύθμιση που γίνεται και μάλιστα αναφέρθηκε στην ανάγκη αυτή η μεταρρύθμιση να είναι μακροπρόθεσμη. Να θέτει τις στέρεες βάσεις ούτως ώστε η μεταρρύθμιση να πιάσει τόπο στο μέλλον και όχι να αξιοποιηθεί, όπως ο ίδιος είπε, από τις επικοινωνιακές ή πολιτικές ανάγκες των πολιτικών – όπως ο ίδιος ανέφερε- οι οποίοι συχνά στρέφονται σε κοντόθωρες προσεγγίσεις στις μεταρρυθμίσεις. Η αλήθεια είναι ότι τα πράγματα είναι κάπως διαφορετικά, επιτρέψτε μου να το επισημάνω. Η μεταρρύθμιση έχει νόημα και αξία όταν είναι απολύτως σαφές γιατί γίνεται. Και το ερώτημα στην προκειμένη περίπτωση είναι γιατί πρέπει να γίνει η μεταρρύθμιση στην Ελληνική Αστυνομία. Ότι πρέπει να γίνει είναι απολύτως βέβαιο. Ότι θα γίνει με τη δική μας κυβέρνηση είναι επίσης απολύτως βέβαιο. Το ερώτημα είναι γιατί πρέπει να γίνει. Εδώ έχουμε να απαντήσουμε όλοι μας σε ένα συγκεκριμένο ερώτημα. Αυτή η μεταρρύθμιση υπαγορεύεται από την εσωτερική λογική του Σώματος και από μια δυναμική που αναπτύσσεται μέσα από τη συνδικαλιστική δράση των φορέων της Ελληνικής Αστυνομίας, δηλαδή, των υποκειμένων της Ελληνικής Αστυνομίας ; ή είναι μια μεταρρύθμιση που πρέπει να είναι ενταγμένη σε γενικότερους στόχους δημοσίου συμφέροντος και στην προκειμένη περίπτωση σε στόχους που αφορούν την ασφάλεια των πολιτών και τα ανθρώπινα δικαιώματα, τα δικαιώματα του κάθε πολίτη. Σε αυτό το ερώτημα η απάντηση είναι αυτή που αποτελεί και τον οδηγό της μεταρρύθμισης. Και είναι προφανές για τη δική μας Κυβέρνηση, για τις νομοθετικές πρωτοβουλίες που θα αναλάβουμε, είναι προφανές ότι η απάντηση βρίσκεται στη δεύτερη εκδοχή. Μεταρρύθμιση ναι, εκδημοκρατισμός, σεβασμός των δικαιωμάτων των εργαζομένων στην αστυνομία, αλλά στην κατεύθυνση του σεβασμού των δικαιωμάτων των πολιτών. Στην κατεύθυνση της ενίσχυσης της αστυνομίας για να εγγυηθεί την ασφάλεια στην κοινωνία μας. Ασφάλεια που στη σημερινή εποχή, είναι εξαιρετικά κρίσιμη, είναι ο βασικός πυλώνας για την οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη. Γιατί κακά τα ψέματα ούτε κοινωνική ανάπτυξη μπορούμε να έχουμε, ούτε να δημιουργήσουμε γρήγορους ρυθμούς επενδύσεων στη χώρα μας, ούτε ταυτόχρονα να εγγυηθούμε το δικαίωμα της εργασίας για κάθε έλληνα πολίτη αν δεν υπάρχει ασφάλεια στην κοινωνία. Αν η ασφάλεια δεν είναι αυτή που δημιουργεί το πλαίσιο της κοινωνικής δραστηριότητας των πολιτών. Και σε αυτή την κατεύθυνση τα Σώματα Ασφαλείας, η Ελληνική Αστυνομία στην προκειμένη περίπτωση, το Λιμενικό Σώμα για την παράκτια Ελλάδα και το θαλάσσιο χώρο έχουν την απόλυτη και αποκλειστική ευθύνη. Βεβαίως υπάρχει ένας κρίσιμος παράγοντας,. Ένας κρίσιμος παράγοντας που προβάλλεται κάθε φορά ή όχι ανάλογα με εκείνους που ασκούν την πολιτική εξουσία. Και στην προκειμένη περίπτωση την δική μας, αυτός ο παράγοντας αποτελεί καθοριστική παράμετρο. Ποιος είναι; Είναι η συνεργασία, η συμμετοχή των υποκειμένων, των φορέων αλλά ταυτόχρονα και η εγγύηση και η συναίνεση των πολιτών. Ως εκ τούτου μεταρρυθμίσεις ναι. Αλλά μεταρρυθμίσεις οι οποίες προέρχονται μέσα από τη διαβούλευση, μέσα από τη συζήτηση με τους αρμόδιους φορείς, αλλά πάντοτε και κάθε φορά ελεγχόμενη διαδικασία που εγγυάται τη διασφάλιση των συμφερόντων των πολιτών.

Χωρίς καμιά απολύτως αμφιβολία ζούμε σε δύσκολους καιρούς. Σε εξαιρετικά κρίσιμη εποχή για όλους, για την Ευρωπαϊκή Ένωση, για την Ελλάδα, για την ευρύτερη περιοχή μας. Κρίσιμη περίοδος η οποία διαμορφώνεται από την ύφεση σε παγκόσμιο επίπεδο, από την ύφεση που βιώνει η Ευρωπαϊκή Ένωση και από τα οικονομικά αδιέξοδα τα οποία επιπρόσθετα της ύφεσης, βιώνει η ελληνική οικονομία.

Η Ελλάδα είναι υποχρεωμένη να κινηθεί με γρήγορους ρυθμούς, να προχωρήσει σε μεγάλες αλλαγές σε όλο το πλέγμα των οικονομικών και κοινωνικών δομών, σε αλλαγές οι οποίες πρέπει να γίνουν με ταχύτητα και ως εκ τούτου δεν είναι δυνατόν να αφομοιωθούν από την ελληνική κοινωνία και να εξασφαλιστεί η απαραίτητη συναίνεση. Αλλαγές και μεταρρυθμίσεις που πολλές φορές έρχονται σε αντίθεση με τις στρεβλώσεις του κράτους, με τις στρεβλώσεις της δημόσιας διοίκησης αλλά και που τις περισσότερες φορές έρχονται σε αντίθεση με τις καθεστηκυίες νοοτροπίες και αντιλήψεις Κάτι το οποίο σήμερα το θεωρούμε αδιανόητο και απαράδεκτο -είναι απολύτως βέβαιο ότι κοινωνικές δυνάμεις, και κυρίως οι προοδευτικές πολιτικές δυνάμεις, αυτές δηλαδή οι οποίες έχουν πάντοτε προσανατολισμό την πρόοδο και ανοιχτό πνεύμα- σε λίγα χρόνια θα τα θεωρούν ως απαραίτητες προϋποθέσεις, ως προϋποθέσεις εκ των ουκ άνευ που ικανοποιήθηκαν ακριβώς για να επιτύχουμε. Γιατί θα επιτύχουμε. Αλλά θα επιτύχουμε με αποφασιστικά βήματα, έχοντας πλήρη συνείδηση και αισιοδοξία ότι αυτές οι πολιτικές πιάνουνε τόπο. Και πιάνουνε τόπο όχι γενικώς και αορίστως, αλλά για το παρόν και το μέλλον της ελληνικής κοινωνίας.

Η Κυβέρνησή μας, η Κυβέρνηση του Γιώργου Παπανδρέου επενδύει στην υπευθυνότητα και στη συνοχή της κοινωνίας. Δεν επενδύει ούτε στο μπάχαλο, ούτε στην ανευθυνότητα. Δεν επενδύει ούτε στη σύγκρουση, ούτε στο αίμα. Επενδύει στην κοινωνική ειρήνη και στην ασφάλεια. Και αυτή την αποστολή ζητά από την Ελληνική Αστυνομία. Να εγγυηθεί την ασφάλεια και την κοινωνική ειρήνη, τα δικαιώματα των πολιτών. Είναι δικαίωμα του κάθε πολίτη να εκδηλώσει την αντίθεσή του σε πολιτικές επιλογές. Είναι δικαίωμα του κάθε πολίτη να συμμετάσχει σε διαδικασίες οι οποίες εκδηλώνουν με οργανωμένο τρόπο την αντίθεσή του σε μια κυβερνητική πολιτική. Αλλά είναι και υποχρέωση της Ελληνικής Αστυνομίας, του Κράτους, της Πολιτείας να εγγυηθεί στους άλλους πολίτες, το δικαίωμα στην εργασία, το δικαίωμα στη διεκδίκηση, στην κοινωνική του ζωή. Το δικαίωμα της δικής τους έκφρασης γνώμης. Γι αυτό η περίοδος είναι δύσκολη, είναι κρίσιμη και αποφασιστική για όλους. Και για αυτό το λόγο πιστεύω ότι η Ελληνική Αστυνομία έχει να παίξει καθοριστικό ρόλο επιδεικνύοντας το μεγαλύτερο βαθμό αυτοπεριορισμού, αυτοπροστασίας, κυρίως όμως επιδεικνύοντας το μεγαλύτερο βαθμό μετριοπάθειας όσον αφορά την εκδήλωση των επιχειρήσεων. Αποφασιστικότητα και μετριοπάθεια. Ο κόσμος, ο λαός, ο πολίτης, ζητεί από τους φορείς που ασκούν εξουσία ένα πράγμα: Δικαιοσύνη. Κανείς δεν είναι υπέρ της βίας. Κανείς απολύτως. Και κανείς δεν θέλει τη βία. Θέλει όμως τη Δικαιοσύνη. Και δικαιοσύνη δεν μπορεί να υπάρξει αν δεν εφαρμόζονται οι νόμοι. Τους νόμους οφείλει να τους εφαρμόζει η Αστυνομία και βεβαίως οι δικαστικές αρχές. Γι αυτό και είναι απαραίτητη σε πάρα πολλές περιπτώσεις η πλήρη συνεργασία των Αστυνομικών και των Δικαστικών αρχών, των Εισαγγελικών αρχών ιδιαίτερα στις επιχειρήσεις. Και σε αυτό ο Αρχηγός, η ηγεσία της Ελληνικής Αστυνομίας, επιμένει πάντοτε με πολύ αποφασιστικό τρόπο. Θέλω όμως και εγώ από την πλευρά μου να επιμείνω σε αυτόν τον τομέα. Να επιμείνω στο ότι χρειάζεται προσοχή σε όλες τις μέρες, τους μήνες και στα επόμενα χρόνια, όλοι μας ο καθένας από το μετερίζι του θα συμβάλουμε στην οργάνωση της κοινωνία του μέλλοντος. Να μη δημιουργήσουμε τώρα με την πρακτική μας πληγές που θα είναι δύσκολο να κλείσουν τα επόμενα χρόνια. Θα πρέπει να αποφύγουμε με κάθε τρόπο. Το αντίθετο μάλιστα, θα πρέπει να εμπεδώνουμε με την πρακτική μας, με την αυτοσυγκράτησή μας στις επιχειρήσεις, με την αυστηρή επιβολή του νόμου, να εμπεδώνουμε το αίσθημα δικαιοσύνης και ασφάλειας για τους πολίτες. Ο αστυνομικός λειτουργεί και αμείβεται από το Κράτος για να εγγυάται την ασφάλεια του πολίτη. Το λέω και το υπενθυμίζω. Δεν είναι βραχίονας του Κράτους και σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να επιβεβαιώνει, αυτό που θα ήθελαν ορισμένοι να επιβεβαιώνεται ότι η Ελλάδα έχει αστυνομικό κράτος. Η Ελλάδα έχει Κοινοβουλευτική Δημοκρατία και η αστυνομία είναι επιφορτισμένη με βάση το Σύνταγμα και τους Νόμους να επιβάλει, να επικυριαρχεί –διάβασα στη μελέτη σας μια σωστή φράση- να είναι ο μηχανισμός επικυριαρχίας των νόμων. Αυτή είναι η σωστή προσέγγιση. Σε αυτή την κατεύθυνση πιστεύω ότι έχουμε να κάνουμε πολλά. Αλλά όσο κι αν θέλει η όποια πολιτική ηγεσία, τίποτα δεν μπορεί να γίνει αν στην ίδια κατεύθυνση δεν λειτουργεί η ηγεσία της αστυνομίας, αν δεν λειτουργούν τα υποκείμενα της οργάνωσης της αστυνομίας, δηλαδή, οι ίδιοι οι αστυνομικοί υπάλληλοι. Οι γυναίκες και οι άνδρες του σώματος, σε όλα τα επίπεδα, είναι αυτοί που πρέπει να συμβάλλουν σε αυτή την κατεύθυνση, ο καθένας από το μετερίζι του, με τη δουλειά του, τη συνέπειά του και το μέτρο στις αντιδράσεις του.

Η περίοδός μας είναι επίσης εξαιρετικά κρίσιμη γιατί δρομολογούνται πολλές αλλαγές στην ευρύτερη περιοχή. Αναφέρομαι στην περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης και ταυτόχρονα στην περιοχή της Νοτιοανατολικής Μεσογείου και ιδιαίτερα στη Βόρειο Αφρική. Οι εξελίξεις στην Αίγυπτο, σε συνδυασμό με τις εξελίξεις στην Αλγερία και την Τυνησία, είναι εξελίξεις οι οποίες μας προβληματίζουν. Και μας προβληματίζουν από πολλές πλευρές. Όχι μόνο στο ακραίο σενάριο που θα μπορούσαμε να δούμε μετακινήσεις πληθυσμών προς την Ευρωπαϊκή Ένωση και προς τη δική μας χώρα. Και μάλιστα στις πιο ευαίσθητες περιοχές ή στις πιο αναπτυγμένες τουριστικά περιοχές της χώρας μας όπως είναι η Κρήτη και Ρόδος. Με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την αντίδραση των τοπικών κοινωνιών και τις επιπτώσεις στις τοπικές οικονομίες και στην οικονομία συνολικά της χώρας μας. Αλλά έχει και μια άλλη διάσταση χωρίς να φτάσουμε στο ακραίο σενάριο. Η διάσταση αυτή περιγράφεται από τον μεγάλο αριθμό που ζουν και βιώνουν στη χώρα μας. Μετανάστες που αρκετοί από αυτούς προέρχονται από τις χώρες αυτές, από την περιοχή αυτή. Σε κάθε περίπτωση, αυτές οι εξελίξεις οι οποίες μεταδίδονται καθημερινά από τα μέσα μαζικής ενημέρωσης και όλοι ουσιαστικά είμαστε εκεί, γιατί αυτή είναι η σύγχρονη επικοινωνιακή εποχή , δημιουργούν μια ιονισμένη ατμόσφαιρα και στην Ελλάδα. Και αυτό θέλει εξαιρετικά μεγάλη προσοχή. Γι αυτό το λόγο ζητώ από όλους, και πάλι αυτοσυγκράτηση από την πλευρά των Αστυνομικών Αρχών. Αλλά απευθυνόμαστε και ο Αρχηγός και η ηγεσία της Ελληνικής Αστυνομίας, οι επιτελείς της Αστυνομίας, εγώ προσωπικά και ο συνάδελφός μου ο υφυπουργός κ. Μανώλης Όθωνας , δουλέψαμε αποφασιστικά προκειμένου να συνομιλήσουμε με τις οργανώσεις των μεταναστών στη χώρα μας, και να ζητήσουμε απ΄ όλους να αποφύγουν να συμμετάσχουν στην παρακίνηση εκείνων οι οποίοι επενδύουν στην ανευθυνότητα, στο αδιέξοδο και στο μπάχαλο. Να αποφύγουν να συμμετάσχουν σε εκδηλώσεις οι οποίες φαίνεται ότι δημιουργούνται και δρομολογούνται για τα δικά τους συμφέροντα, ενώ στην πραγματικότητα είναι ενάντια στα δικά τους συμφέροντα. Και πως στρέφονται στα δικά τους συμφέροντα;

Γιατί η όξυνση έντασης της παρουσίας αυτή την περίοδο, στην πραγματικότητα τι κάνει; Οξύνει και ενισχύει τα αντανακλαστικά της ελληνικής κοινωνίας, η οποία δημιουργεί αντιστάσεις, άρνηση, αντίδραση και δημιουργεί επίσης και το πεδίο πάνω στο οποίο επενδύουν οι πιο ρατσιστικές επιδιώξεις από διάφορες πλευρές του ευρύτερου πολιτικού φάσματος, κυρίως του εξωκοινοβουλευτικού. Όμως η πραγματικότητα είναι δύσκολη, είναι σκληρή. Το μεταναστευτικό είναι ένα τεράστιο θέμα για την ελληνική κοινωνία. Στην πραγματικότητα είναι μια βόμβα για την ελληνική κοινωνία. Αλλά είναι φαινόμενο που δεν είναι τοπικό, δεν είναι ελληνικό, είναι φαινόμενο που αφορά το σύνολο της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Και για αυτό το λόγο που από την πρώτη στιγμή που αποφασίσαμε να αναδείξουμε το μεταναστευτικό ως μια πρώτη προτεραιότητα στο Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, θέσαμε το θέμα στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Ζητήσαμε «να έρθει η Ευρώπη εδώ», να έρθει εδώ και να συνδράμει με τον οργανισμό Frontex και κυρίως με τις Δυνάμεις Ταχείας Επέμβασης στα χερσαία μας σύνορα, ακριβώς για να δημιουργήσουμε έναν καθαρό συμβολισμό. Ένα συμβολισμό δηλαδή, ότι η Ελλάδα, οι Ελληνικές Αρχές, η Ελληνική Αστυνομία, στα χερσαία σύνορα και το Λιμενικό στα θαλάσσια σύνορα της χώρας μας με τη συνεργασία και τη συνδρομή του Frontex , προστατεύουμε, φυλάσσουμε τα ευρωπαϊκά σύνορα, φέραμε δηλαδή, την Ευρώπη στα σύνορά της. Και ταυτόχρονα, αξιοποιώντας τόσο τη συνεργασία του Πολεμικού Ναυτικού, όσο και του Ελληνικού Στρατού, προσπαθούμε με κάθε τρόπο να δημιουργήσουμε μηχανισμούς πρώτα από όλα παρακολούθησης. Αλλά και κυρίως μηχανισμούς υποδοχής παράνομων μεταναστών, επιχειρώντας με κάθε τρόπο να εγγυηθούμε καλύτερες συνθήκες ζωής για τους παράνομους μετανάστες, υποχρέωσή μας με βάση τις διεθνείς συνθήκες, ούτως ώστε η Ελλάδα να σταματήσει να είναι δακτυλοδεικτούμενη και το μαύρο πρόβατο τις διεθνούς κοινότητας. Και αυτό σιγά – σιγά το πετυχαίνουμε. Έχουμε πολύ δρόμο ακόμα μπροστά μας αλλά θα το πετύχουμε. Όμως ταυτόχρονα επιχειρήσαμε να κάνουμε και μια μεγάλη μεταρρύθμιση, η οποία πραγματοποιήθηκε και ήδη αποτελεί νόμο του κράτους. Μια μεγάλη μεταρρύθμιση, εκεί που πονούσε το σύστημα. Γιατί το σύστημα πονούσε στη λειτουργία των υπηρεσιών της παροχής ασύλου. Για πολλά χρόνια ένα κεντρικό σύστημα απολύτως στρατιωτικοποιημένο, λειτουργώντας δηλαδή μόνο από την Ελληνική Αστυνομία δεν μπόρεσε να ανταποκριθεί. Για να μην πω ότι υπήρξαν και πολιτικές επιλογές για να μην ανταποκριθεί. Γιατί ίσως στο παρελθόν κυριάρχησε η στρεβλή εντύπωση ότι δεν πρέπει να δίνουμε άσυλο. Και εν πάση περιπτώσει είναι η μόνη εξήγηση γιατί η Ελλάδα έχει το χαμηλότερο ποσοστό ασύλου σε ολόκληρη την Ευρώπη, το οποίο είναι περίπου στο 0,8% ως 1% . Απαράδεκτο ποσοστό για μια χώρα που βρίσκεται σε αυτή τη περιοχή και κυρίως γιατί βρίσκεται σε μια περιοχή που αποτελεί πύλη της εισόδου των μεταναστών που αιτούν άσυλο για την Ευρωπαϊκή Ένωση.

Αυτό όμως άλλαξε με γρήγορους ρυθμούς, με αποφασιστικούς ρυθμούς, με υπεράνθρωπες προσπάθειες οι οποίες κατεβλήθησαν από τα στελέχη της Αστυνομίας και κυρίως από το επιτελείο και από τις αρμόδιες διευθύνσεις. Ήδη, η Βουλή των Ελλήνων ψήφισε έναν πρωτοποριακό, εξαιρετικά προοδευτικό νόμο, ο οποίος περιλαμβάνει τρείς μεγάλες αλλαγές, τρείς μεγάλες τομές. Η πρώτη είναι η δημιουργία της αυτοτελούς υπηρεσίας για την εξέταση των αιτήσεων παροχής ασύλου, που είναι αποστρατιωτικοποιημένη. Είναι καθαρά πολιτική, χωρίς τη συμμετοχή της Αστυνομίας και ταυτόχρονα αποκεντρωμένη σε όλη τη χώρα προκειμένου τα αιτήματα να εξετάζονται αμέσως και έτσι να αποφεύγεται η συγκέντρωση των αιτημάτων. Ταυτόχρονα με ένα Προεδρικό διάταγμα το οποίο πέρασε στις αρχές του Δεκεμβρίου καθορίσαμε το μεταβατικό στάδιο, έτσι ώστε να μπορέσουμε να εξασφαλίσουμε μια γρήγορη διαδικασία, εδώ με την υποστήριξη των Αστυνομικών Αρχών και τη συμμετοχή πολιτικού προσωπικού και εκπροσώπων του Οργανισμού των Ηνωμένων Εθνών της Ύπατης Αρμοστείας για τους πρόσφυγες, προκειμένου με γρήγορους ρυθμούς να γίνει η αποσαφήνιση, η διακρίβωση, έλεγχος και να ληφθεί η απόφαση επί των αιτήσεων εκείνων των οποίων εκκρεμούσαν οι αιτήσεις, αριθμός 47.000, όταν παρέλαβα εγώ πριν από τεσσερσίμισι μήνες.

Αυτή την πραγματικότητα την ανατρέπουμε. Και την ανατρέπουμε με γρήγορους και αποφασιστικούς ρυθμούς και θα έχουμε νομίζω ένα καλό αποτέλεσμα. Η δεύτερη μεταρρύθμιση που κάναμε είναι η δημιουργία μιας αυτοτελούς υπηρεσίας στο Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, η οποία θα εποπτεύει και θα παρακολουθεί τα κέντρα υποδοχής και κράτησης παράνομων μεταναστών. Στην πρώτη φάση της διαδικασίας δηλαδή, εκεί που πρέπει να γίνει άμεσα το ξεκαθάρισμα, ποιοι είναι αυτοί που αιτούνται άσυλο, ποιοι είναι αυτοί που πρέπει να μπουν σε διαδικασίες απέλασης γιατί δεν δικαιούνται άσυλο στη χώρα μας και ταυτόχρονα να υπάρχει μια ειδική μέριμνα για τις ευάλωτες ομάδες, για τις οικογένειες, τις γυναίκες και τα παιδιά.

Και τρίτον, ενισχύουμε και βελτιώνουμε τους μηχανισμούς εθελοντικού επαναπατρισμού των μεταναστών καθώς και τους μηχανισμούς υποχρεωτικής απέλασης. Αυτοί οι μηχανισμοί υποχρεωτικής απέλασης χρειάζονται βεβαίως τη συνεργασία των κρατών και των Πρεσβειών υποδοχής. Εκεί δεν υπάρχει η καλύτερη δυνατή συνεργασία και γι’ αυτό το σύστημα αυτό καθυστερεί. Αλλά και εδώ, δια της διπλωματικής οδού, επιμένουμε, πιέζουμε, προσπαθούμε με κάθε τρόπο προκειμένου να ανταποκριθούμε με τα καλύτερα δυνατά μέσα.

Καθοριστικό παράγοντα σε αυτή την υπόθεση, στην υπόθεση δηλαδή της αντιμετώπισης της παράνομης μετανάστευσης, η οποία προκαλεί αντιδράσεις στην ελληνική κοινωνία όπως έχει διαμορφωθεί, στην αύξηση της εγκληματικότητας και ιδιαίτερα της μικρής εγκληματικότητας, δηλαδή των μικροκλοπών και των παράνομων πράξεων σε τοπικό επίπεδο. Καθοριστική συμβολή έχει και η συνεργασία με την Τουρκία, διότι και αυτή είναι μία χώρα μετάβασης, δεν είναι χώρα την οποία ζητούν σαν κεντρική τους επιλογή, και επιπλέον γιατί και εκείνοι αντιμετωπίζουν τα ίδια προβλήματα. Σε αυτή την κατεύθυνση κινηθήκαμε πολύ γρήγορα, δια της διπλωματικής οδού και δια επαφών της Ελληνικής Αστυνομίας και της Εθνικής Υπηρεσίας Πληροφοριών. Εξασφαλίσαμε τη συνεργασία σε πολλά επίπεδα, δια της διπλωματικής οδού προσπαθήσαμε να ενισχύσουμε τις προσπάθειες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τη σύναψη συμφωνίας μεταξύ Ευρωπαϊκής Ένωσης και Τουρκίας για την επανεισδοχή, κάτι το οποίο επετεύχθη πριν από μία εβδομάδα. Σε τρεις εβδομάδες από τώρα, στις 24 Φεβρουαρίου, θα ψηφιστεί, ελπίζω να εγκριθεί χωρίς προβλήματα, από το Συμβούλιο των Υπουργών της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Αυτό μας δίνει μεγάλες δυνατότητες, γιατί μπορούμε να ενισχύσουμε τη συνεργασία και στην αποτροπή διακίνησης των λαθρομεταναστών. Σε αυτή την κατεύθυνση ακριβώς λαμβάνουμε όλα τα αποτρεπτικά μέτρα που πρέπει να πάρουμε, με ενίσχυση των δυνάμεων μας, με αύξηση του προσωπικού το οποίο βρίσκεται στα σύνορα, με ενίσχυση των δυνάμεων της Ακτοφυλακής, η οποία μετεξελίσσεται, δημιουργείται και αναβαθμίζεται με το νέο Νομοσχέδιο του Λιμενικού Σώματος, και ταυτόχρονα με πλωτά μέσα τα οποία πρέπει να θέσουμε σε λειτουργία καθώς είναι αρκετά χρόνια εκτός λειτουργίας. Όπως επίσης στα σύνορα μας με τη δημιουργία ενός αποτρεπτικού μέσου, με ισχυρή συμβολική σημασία, αλλά και με σημαντικά βεβαίως αποτελέσματα σε επιχειρησιακό επίπεδο, δηλαδή έναν φράκτη μήκους δωδεκάμισι χιλιομέτρων με θερμικές κάμερες και ανιχνευτές, έτσι ώστε να συνδράμει στη δικιά μας επιχειρησιακή ετοιμότητα, αλλά ταυτόχρονα να συνδράμει και στη συνεργασία των ελληνικών και τουρκικών αρχών στο πλαίσιο της αποτροπής διακίνησης λαθρομεταναστών.

Στάθηκα λίγο περισσότερο σε αυτό το θέμα. Και στάθηκα γιατί είναι ένα καυτό θέμα για την ελληνική κοινωνία. Όπως είναι ένα καυτό θέμα για την Ελληνική Αστυνομία. Και είναι καυτό θέμα γιατί απασχολούν καθημερινά, σε όλα τα επίπεδα, σε όλους τους τομείς οι επιπτώσεις από την παρουσία παράνομων μεταναστών στη χώρα μας, σε κάθε χωριό, σε κάθε πόλη. Και επιπλέον, επειδή ακριβώς είναι αυτό το φαινόμενο σε εξέλιξη, αυτό το φαινόμενο επηρεάζει, και αυτό θα ήθελα να το σημειώσουμε και να το συγκρατήσουμε, επηρεάζει και τις αντιδράσεις της ελληνικής κοινωνίας στην επιχειρούμενη μεταρρύθμιση της Αστυνομίας και κυρίως στις αποφάσεις που αφορούν στο πως, που γίνεται η συγκέντρωση, ποια τμήματα κρατάμε, ποια είναι η αστυνόμευση, πως απαντούμε στο ερώτημα θέλουμε ή δεν θέλουμε ασφάλεια, πως εξυπηρετείται αυτό και πως και εάν μπορεί να εφαρμοστεί Καλλικράτης στην Αστυνομία.

Αυτά είναι κεντρικά θέματα, γι’ αυτό και επέμεινα πάρα πολύ, γιατί θεωρώ ότι είναι εξαιρετικής σημασίας.

Πέραν όλων αυτών όμως, θα ήθελα να αναφερθώ και σε διάφορες νομοθετικές πρωτοβουλίες, γιατί ο κύριος Πρόεδρος μου ζήτησε ουσιαστικά να κάνω ένα μικρό απολογισμό για το αν και κατά πόσο έχουν δρομολογηθεί αυτά τα οποία είχατε συζητήσει με την πολιτική ηγεσία, με τον Αρχηγό, με την ηγεσία της ΕΛΑΣ.

Με διάφορες λοιπόν νομοθετικές πρωτοβουλίες που έχουμε ήδη λάβει, προωθούμε την ίδρυση Υπηρεσίας Οικονομικής Αστυνομίας και Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος και την αναδιάρθρωση των Διευθύνσεων Ασφάλειας Αττικής και Θεσσαλονίκης καθώς και των Διευθύνσεων Αλλοδαπών με στόχο την αναβάθμιση της λειτουργίας τους. Αυτό είναι Προεδρικό Διάταγμα, το οποίο αν δεν εγκρίθηκε ήδη, είναι θέμα ωρών να εγκριθεί από το Συμβούλιο της Επικρατείας και να προωθηθεί για δημοσίευση στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Προχωρούμε επίσης στην ίδρυση Τμημάτων Μεταγωγών Δικαστηρίων στην Κομοτηνή, Κοζάνη, Λαμία, Καλαμάτα και το Ηράκλειο της Κρήτης, προκειμένου αντιμετωπισθούν αποτελεσματικά οι ανάγκες στις περιοχές αυτές.

Τρίτον. Προωθούμε τη χορήγηση άδειας ανατροφής τέκνου και στους άντρες αστυνομικούς.

Τέταρτο. Επιδιώκουμε με κάθε τρόπο, την εξαίρεση των σωμάτων ασφαλείας από τον περιορισμό 1 προς 5 του Μνημονίου όσον αφορά στην ανανέωση και στην ενίσχυση του στελεχιακού δυναμικού.

Ας μην ξεχνάμε όμως ότι κατά το τελευταίο χρονικό διάστημα, έγιναν πολλά βήματα προς την κατεύθυνση της διατήρησης και της βελτίωσης των οικονομικών αλλά και των συνθηκών εργασίας του αστυνομικού προσωπικού. Με τη δική σας προσπάθεια, με την προσπάθεια των συνδικαλιστικών οργανώσεων και τη συνεργασία με την πολιτική ηγεσία και την Κυβέρνηση, διασφαλίστηκε σε ικανοποιητικό βαθμό η μεταβατικότητα αύξησης των ορίων ηλικίας συνταξιοδότησης και δεν επικράτησε η ισοπεδωτική λογική, πάντοτε με σεβασμό στην ιδιαιτερότητα του επαγγέλματος το όποιο ασκείτε.

Περιορίστηκαν οι κάθετες περικοπές στα επιδόματα που συνδέονται με την ιδιαιτερότητα του σώματος και εξαιρέθηκαν από τις περικοπές αυτές το επίδομα των ειδικών συνθηκών, τα πενθήμερα και τα νυχτερινά.

Με κοινή προσπάθεια όλων μας, πολιτικής ηγεσίας, της ΠΟΑΣΥ, όλων των συνδικαλιστικών οργανώσεων αλλά και των βουλευτών στη Βουλή οφείλω να πω, καταφέραμε την εξασφάλιση πρόσθετων πιστώσεων στον προϋπολογισμό του 2011 πρώτα απ’ όλα για την καταβολή των πενθημέρων και νυχτερινών για το τελευταίο τρίμηνο του 2010, όπως επίσης και για την εξασφάλιση της αντίστοιχης επαρκούς πρόβλεψης στον προϋπολογισμό του 2011.

Συνεχίσθηκε η καταβολή του εκλογικού επιδόματος στο σύνολο του προσωπικού της Ελληνικής Αστυνομίας, ενώ γνωρίζετε ότι υπήρχε έντονη αμφισβήτηση και προσπάθεια για να περικοπεί.

Σύμφωνα, πάντα με την υφιστάμενη κατάσταση, γίνεται συλλογική προσπάθεια προκειμένου εξασφαλιστεί η βιωσιμότητα του Μετοχικού Ταμείου Στρατού. Και προς αυτή την κατεύθυνση νομίζω ότι μάλλον έχει εξασφαλιστεί η συμμετοχή της αστυνομίας.

Τέλος γίνονται προσπάθειες ώστε να βελτιωθεί το υπάρχον σύστημα προεγκρίσεων δαπανών στο πλαίσιο της υπηρεσίας ελέγχου των δαπανών της Ελληνικής Αστυνομίας.

Επιπλέον, σήμερα ή αύριο καταθέτουμε στη Βουλή το Νομοσχέδιο για τη « Σύσταση Γραφείου Αντιμετώπισης Περιστατικών Αυθαιρεσίας στο Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη και άλλες διατάξεις», στο οποίο όμως περιλαμβάνονται και πολλές άλλες διατάξεις. Μεταξύ αυτών περιλαμβάνεται η διάθεση στις αστυνομικές αρχές χερσαίων, πλωτών και εναέριων μεταφορικών μέσων που έχουν κατασχεθεί από αυτές για υποθέσεις λαθρεμπορίας ή παράνομης διακίνησης ναρκωτικών, αρχαιοτήτων ή λαθρομεταναστών.

Περιλαμβάνεται επίσης η δυνατότητα στους μετόχους του Ειδικού Λογαριασμού Αρωγής των αστυνομικών να παραμένουν μέτοχοι στο Λογαριασμό αυτό και μετά τη συνταξιοδότησή τους για δέκα έτη αντί των πέντε που ισχύει σήμερα. Επιπλέον προβλέπεται οικονομική ενίσχυση του προσωπικού από τον ίδιο Λογαριασμό σε περίπτωση θανάτου συζύγου ή τέκνου.

Προβλέπεται επίσης η αύξηση από 100 σε 300 ευρώ του μηνιαίου επιδόματος το οποίο καταβάλλεται στους αστυνομικούς που τραυματίζονται κατά την εκτέλεση διατεταγμένης υπηρεσίας.

Προβλέπεται η κάλυψη των εξόδων ταξιδίου και διαμονής σε ένα μέλος της οικογένειας αστυνομικού ο οποίος τραυματίστηκε κατά την εκτέλεση υπηρεσίας και για όσο χρόνο διαρκεί η νοσηλεία του στο νοσοκομείο, χωρίς χρονικό περιορισμό.

Προβλέπεται επίσης η τροποποίηση του άρθρου 4 του ν.3686/2008 για τις μεταθέσεις των αστυνομικών όπου προβλέπεται η κάλυψη των κενών οργανικών θέσεων αστυφυλάκων, αρχιφυλάκων και ανθυπαστυνόμων «ισομερώς» από όλους τους πιο πάνω βαθμούς, ώστε εφεξής οι μεταθέσεις αυτές να γίνονται με τους γενικούς κανόνες του π.δ.100/2003.

Προβλέπεται επίσης το δικαίωμα προσφυγής των αστυνομικών που κρίνονται μη κατάλληλοι προς χρήση όπλου από τις αρμόδιες επιτροπές προκειμένου να κρίνονται εντός 15 ημερών και σε δεύτερο βαθμό. Επιπλέον προβλέπεται η επανεξέταση των αστυνομικών που κρίνονται και πάλι ως μη κατάλληλοι προς χρήση όπλου, μετά από 6 μήνες αντί ενός έτους που ισχύει σήμερα.

Η παροχή υπηρεσιών της Ελληνικής Αστυνομίας προς Ν.Π.Δ.Δ., Ν.Π.Ι.Δ. και ιδιώτες με καταβολή τέλους, προκειμένου τα εισπραττόμενα ποσά να διατίθενται για την αναβάθμιση του εξοπλισμού και της υποδομής των αστυνομικών υπηρεσιών καθώς και την ενίσχυση των ασφαλιστικών ταμείων του προσωπικού.

Τέλος προβλέπεται η ίδρυση αυτοτελούς Υπηρεσίας στο Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη για τη διαχείριση και αξιοποίηση ευρωπαϊκών και εθνικών προγραμμάτων χρηματοδοτήσεων προκειμένου οι πιστώσεις αυτές να αξιοποιούνται αποτελεσματικά για τις ανάγκες των Υπηρεσιών και της Ελληνικής Αστυνομίας.

Αυτές είναι προσπάθειες οι οποίες, προσπάθειες δικές σας, επιλογές της πολιτικής ηγεσίας, ιδέες και προτάσεις που ήρθαν από πολλούς συνδικαλιστικούς φορείς και από την ηγεσία της αστυνομίας. Προτάσεις οι οποίες περιλαμβάνονται ήδη στο νομοσχέδιο το οποίο κατατίθεται. Όμως τίποτα δεν σταματάει εδώ. Πάντα υπάρχει ο δρόμος του αγώνα για τους συνδικαλιστές και ο δρόμος των πολιτικών επιλογών και των μεταρρυθμίσεων για τις Κυβερνήσεις. Αυτοί οι δρόμοι κάπου όμως συναντώνται. Και συναντώνται εκεί όπου κυριαρχεί ισχυρή πολιτική βούληση, και αυτή υπάρχει από την πλευρά της Κυβέρνησης, αλλά και εκεί που συναντάται και το κοινό συμφέρον. Η επιδίωξη για την εξυπηρέτηση του Δημοσίου συμφέροντος και πάνω απ’ όλα η επιδίωξη για την προστασία των δικαιωμάτων των πολιτών. Και αυτό είμαι βέβαιος ότι είναι και η δική σας επιλογή, ταυτίζεται με τη δική μας, γι’ αυτό και είμαι αισιόδοξος.

Σας ευχαριστώ.

Τελευταίες Αναρτήσεις