Σα 8 Φεβρουαρίου 25
ΑρχικήΔελτία Τύπου 2011Δελτία Τύπου Ιανουάριος 201111-01-2011: Δελτίο Τύπου με ομιλία του Υπουργού Προστασίας του Πολίτη κ. Χρήστου Παπουτσή στην Βουλή κατά τη συζήτηση του...

11-01-2011: Δελτίο Τύπου με ομιλία του Υπουργού Προστασίας του Πολίτη κ. Χρήστου Παπουτσή στην Βουλή κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου για το άσυλο

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΗ

Αθήνα, 11 Ιανουαρίου 2011

Δελτίο Τύπου

Ομιλία Υπουργού Προστασίας του Πολίτη κ. Χρήστου Παπουτσή, στη Βουλή, κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου:«Ίδρυση Υπηρεσίας Ασύλου και Υπηρεσίας Πρώτης Υποδοχής προσαρμογή της ελληνικής νομοθεσίας προς τις διατάξεις της οδηγίας 2008/15 ΕΚ , σχετικά με τους κοινούς κανόνες και διαδικασίες στα Κράτη-μέλη για την επιστροφή των παρανόμως διαμενόντων υπηκόων Τρίτων χωρών και λοιπές διατάξεις».

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Θα ήθελα να ευχηθώ πρώτα απ όλα σε όλους σας χρόνια πολλά , ευτυχισμένη χρονιά για τις οικογένειές μας, και πάνω απ όλα να ευοδωθούν οι προσπάθειες όλων μας ώστε η χώρα μας και ο λαός μας να βγει από την κρίση και να ατενίσουμε με αισιοδοξία το μέλλον που αξίζει στο λαό και την πατρίδα.

Θέλω, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, να συγχαρώ τους εισηγητές και να ευχαριστήσω όλους τους συναδέλφους που έλαβαν το λόγο κατά τις συνεδριάσεις επεξεργασίας στην κοινοβουλευτική επιτροπή για το νομοσχέδιο που συζητούμε σήμερα.

Ήταν μια εξαιρετικά γόνιμη συζήτηση με πλούτο ιδεών και προτάσεων που έδωσε την ευκαιρία σε όλους μας να προσεγγίσουμε ένα θέμα ακανθώδες , ένα θέμα ουσιαστικό, ένα θέμα σημαντικό, για την αξιοπιστία της χώρας μας, για το κύρος και την εικόνα της Ελλάδας στο εξωτερικό αλλά πάνω απ’ όλα για να διαμορφώσουμε ένα νομοθετικό πλαίσιο το οποίο ανταποκρίνεται στις υποχρεώσεις της χώρας μας προς τις διεθνείς συνθήκες.

Ωστόσο, υπήρξε σύγχυση κυρίως στη δημόσια συζήτηση , όχι στην κοινοβουλευτική συζήτηση και γι αυτό επιτρέψτε μου να επιμείνω αποσαφηνίζοντας τι ισχύει σήμερα, τι αλλάζει, προς ποια κατεύθυνση αλλάζει, πού εξυπηρετεί το δημόσιο συμφέρον και ποιες είναι οι επιπτώσεις στην κοινωνία. Και στη συνέχεια θα αναφερθώ και σε ορισμένα πολιτικά σχόλια, τα οποία ούτως ή άλλως ετέθησαν από τους αγορητές των κομμάτων που έλαβαν το λόγο νωρίτερα, όπως βεβαίως και από τον πρόεδρο, κ. Καρατζαφέρη.

Τι ισχύει λοιπόν σήμερα όσον αφορά το άσυλο. Σήμερα η κατάθεση και η εξέταση των αιτημάτων ασύλου και γενικά ο χειρισμός και η διεκπεραίωσή τους ανήκει στις Υπηρεσίες της Ελληνικής Αστυνομίας. Ειδικότερα επί των αιτημάτων ασύλου αποφαίνεται ο Γενικός Γραμματέας Δημόσιας Τάξης στην κανονική διαδικασία. Ενώ στην ταχύρρυθμη διαδικασία, για τις προδήλως αβάσιμες και τις απαράδεκτες αιτήσεις αποφαίνεται ο οικείος Αστυνομικός Διευθυντής.

Η προετοιμασία του νομικού πλαισίου και η εφαρμογή της νομοθεσίας περί ασύλου, η καθοδήγηση των Υπηρεσιών και η συνεργασία με τους συναρμόδιους φορείς ανήκει επίσης στη Διεύθυνση Αλλοδαπών του Αρχηγείου Ελληνικής Αστυνομίας.

Το προσωπικό της Ελληνικής Αστυνομίας που χειρίζεται τα θέματα ασύλου είναι παράλληλα επιφορτισμένο με πλειάδα αστυνομικών και διοικητικών καθηκόντων.

Τέλος, μέχρι σήμερα οι δυσλειτουργίες και οι καθυστερήσεις του συστήματος ασύλου οδηγούν πολλούς αλλοδαπούς (με την καθοδήγηση κάποιων επιτηδείων) να υποβάλλουν καταχρηστικά αίτηση ασύλου (χωρίς να πληρούν τις προϋποθέσεις) με τελικό αποτέλεσμα να παραμένουν στη χώρα η οποία εμφανίζεται από τα γνωστά κυκλώματα ως προορισμός εύκολης και μακράς νομιμοποίησης.

Τι αλλάζει με το νομοσχέδιο. Ιδρύεται νέα αυτοτελής Υπηρεσία Ασύλου στην οποία υπάγονται τα Περιφερειακά Γραφεία Ασύλου που λειτουργούν ιδίως στα ανατολικά σύνορα της χώρας και γενικά όπου παρατηρείται αυξημένη παρουσία μεταναστών. Επιπλέον ιδρύεται Αρχή Προσφυγών για την εξέταση των αιτημάτων ασύλου σε δεύτερο βαθμό. Σε αυτές τις υπηρεσίες δεν υπάρχει συμμετοχή της Ελληνικής Αστυνομίας. Ο χειρισμός των θεμάτων ασύλου ανατίθεται πλέον σε εξειδικευμένο επιστημονικό προσωπικό το οποίο θα έχει ουσιαστική γνώση του δικαίου των προσφύγων και διαρκή ενημέρωση για τις πολιτικές και κοινωνικές εξελίξεις στις χώρες προέλευσης των αιτούντων. Κυρίως όμως το προσωπικό αυτό θα έχει την αρμοδιότητα αυτή ως κύριο και αποκλειστικό καθήκον.

Η αλήθεια είναι ότι κατά το σχεδιασμό του Υπουργείου η απόφαση σε πρώτο βαθμό επί των αιτημάτων ασύλου θα παραχωρηθεί στα Περιφερειακά Γραφεία Ασύλου, δηλαδή θα έχουμε αποκέντρωση αρμοδιότητας. Αυτό θα συμβάλει στην επιτάχυνση της διαδικασίας εξέτασης των αιτημάτων ασύλου.

Ποιοι ευνοούνται. Είναι σαφές ότι με τις ρυθμίσεις του νόμου αυτού δημιουργούνται οι προϋποθέσεις αποτελεσματικής εξέτασης και διεκπεραίωσης των αιτημάτων ασύλου σύμφωνα με τη Σύμβαση της Γενεύης και τις κοινοτικές Οδηγίες. Στο μέτρο αυτό το σύστημα ευνοεί εκείνους που πράγματι δικαιούνται άσυλο , που πράγματι δικαιούνται διεθνή προστασία.

Η ίδρυση της νέας Υπηρεσίας Ασύλου και της Αρχής Προσφυγών και η στελέχωσή τους με ειδικό επιστημονικό προσωπικό εξειδικευμένο στις απαιτήσεις του συστήματος ασύλου σε συνδυασμό με την αποκέντρωση του συστήματος συνιστούν πρωτοβουλίες που ανατρέπουν πρακτικές δεκαετιών στον τομέα αυτό και δημιουργούν τις προϋποθέσεις έτσι ώστε να μιλάμε για μια νέα εποχή στην ελληνική πολιτική ασύλου.

Μια πολιτική δηλαδή που θα κατοχυρώσει ένα νέο σύγχρονο και αποτελεσματικό σύστημα ουσιαστικής αξιολόγησης των αιτήσεων ασύλου και που θα αποτρέπει τα φαινόμενα καταστρατήγησης. Μια πολιτική που συνάδει πλήρως με τους κανόνες του διεθνούς δικαίου και ιδίως τους κανόνες που αφορούν την κατοχύρωση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων των προσφύγων.

Τι ισχύει σήμερα όσον αφορά στις συνθήκες πρώτης υποδοχής των μεταναστών. Σήμερα λειτουργούν υπό ασαφές νομικό καθεστώς ελάχιστες εγκαταστάσεις οι οποίες είναι ασφυκτικά γεμάτες. Οι εγκαταστάσεις αυτές είναι ανεπαρκείς με απαράδεκτες συνθήκες διαβίωσης από πλευράς υγιεινής, χωρίς δυνατότητα πρόσβασης σε υπηρεσίες υγείας και κοινωνικές παροχές. Τα Προβλήματα που αφορούν τη διατροφή, το ρουχισμό, τη θέρμανση και την επαφή των μεταναστών με τον έξω κόσμο είναι πάρα πολλα και δυστυχώς η χώρα μας δέχεται αυστηρότατα κριτική γι αυτή την κατάσταση. Υπάρχει έλλειψη διαδικασίας έγκυρης πιστοποίησης της ταυτότητας των μεταναστών και εντοπισμού των ατόμων που πραγματικά έχουν ανάγκη ασύλου. Υπάρχει αδυναμία συλλογής πληροφοριών για τα πρόσωπα αυτά, τόσο μέσω των αστυνομικών διαύλων συνεργασίας όσο και μέσω των διαδικασιών εκούσιας παροχής στοιχείων.

Υπάρχει ελλιπής ενημέρωση των αλλοδαπών σχετικά με την περαιτέρω μεταχείρισή τους, η οποία έχει σαν αποτέλεσμα την εύκολη θυματοποίησή τους από τα κυκλώματα διακίνησης λαθρομεταναστών, εμπορίας ανθρώπων και άλλες μορφές οργανωμένου εγκλήματος.

Τι αλλάζει. Με τα ΚΕ.Π.Υ. εγκαινιάζεται ένα νέο σύστημα έγκυρης πιστοποίησης της ταυτότητας και της προέλευσης των μεταναστών μέσω ειδικής τεχνογνωσίας και εκπαίδευσης που θα εξασφαλισθεί στο προσωπικό. Διασφαλίζεται επίσης ο διαχωρισμός και η καταγραφή των μεταναστών που δεν υπάρχει σήμερα, ο ιατρικός τους έλεγχος αλλά και η υποστήριξη των ευπαθών ομάδων και φυσικά η καθοδήγηση όσων δικαιούνται διεθνή προστασία. Προωθούνται προγράμματα εκπαίδευσης των ιατρών των ΚΕ.Π.Υ. σε θέματα πιστοποίησης θυμάτων βασανιστηρίων. Έτσι ώστε η χώρα μας να μην είναι ελεγχόμενη από τον ΟΗΕ ότι δήθεν εδώ γίνονται βασανιστήρια. Γενικότερα καθιερώνονται συνθήκες υποδοχής που εξασφαλίζουν αξιοπρεπές επίπεδο διαβίωσης, κατάλληλο από απόψεως υγείας, με στέγαση, προστασία της οικογενειακής ζωής, ιατρική περίθαλψη και δυνατότητα επικοινωνίας με την Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ, με νομικό σύμβουλο και Μ.Κ.Ο. και πλήρη διασφάλιση των δικαιωμάτων των μεταναστών και σεβασμό στην ανθρώπινη αξιοπρέπεια που συνιστά το υπέρτερο δικαίωμα για κάθε ανθρώπινη ύπαρξη.

Ποιοι ευνοούνται . Η ίδρυση των Υπηρεσιών Πρώτης Υποδοχής, η λειτουργία των ΚΕ.Π.Υ. και η οργάνωσή τους στα πρότυπα όσων προβλέπονται διεθνώς ευνοεί ασφαλώς τους μετανάστες που εισέρχονται στη Χώρα στους οποίους εξασφαλίζεται ένα αξιοπρεπές περιβάλλον για την προσωρινή παραμονή τους.

Πώς εξυπηρετείται το δημόσιο συμφέρον. Ο εξορθολογισμός και η αναβάθμιση του συστήματος Πρώτης Υποδοχής σε συνδυασμό με την πολιτική ασύλου δημιουργεί μια σύγχρονη στρατηγική αποτελεσματικής διαχείρισης των μεταναστών που εισέρχονται παρανόμως στη χώρα, με σεβασμό στην ανθρώπινη αξιοπρέπεια και τα θεμελιώδη δικαιώματα. Το γεγονός αυτό αποκαθιστά και αναβαθμίζει την εικόνα της χώρας στο εξωτερικό. Αποδεικνύει ότι η Ελλάδα θέλει και μπορεί να διαχειριστεί αποτελεσματικά τα μεταναστευτικά ρεύματα, ενισχύσει την διαπραγματευτική μας θέση και μας απαλλάσσει από τις διεθνείς επικρίσεις και κατηγορίες.

Επιπλέον με τις προτεινόμενες ρυθμίσεις θα αντιμετωπισθούν λυσιτελώς τα προβλήματα που ανακύπτουν από την παράνομη μετανάστευση , όπως η μαζική και ανεμπόδιστη συρροή των μεταναστών στο κέντρο της Αθήνας αλλά και στα άλλα αστικά κέντρα, όπως είναι η Πάτρα, η Ηγουμενίτσα, η Θεσσαλονίκη και άλλες δυστυχώς πόλεις της χώρας. Κατ’ αυτόν τον τρόπο θα αυξηθεί και το αίσθημα ασφάλειας των πολιτών.

Όσον αφορά τις επιστροφές των μεταναστών, τι ισχύει σήμερα. Στη συντριπτική πλειοψηφία των απελάσεων προηγείται κράτηση του παράνομου αλλοδαπού, αφού αυτός κρίνεται κατά κανόνα επικίνδυνος για τη δημόσια τάξη και ασφάλεια. Δεν προβλέπεται οικειοθελής αναχώρηση.

Τι αλλάζει. Με το νομοσχέδιο που συζητούμε και ψηφίζουμε αύριο, προβλέπεται καταρχήν η χορήγηση προθεσμίας οικειοθελούς αναχώρησης, ώστε ο αλλοδαπός να ρυθμίσει τις εκκρεμότητές του και να προγραμματίσει, αρχικά με δική του πρωτοβουλία, την αναχώρησή του από τη χώρα.

Προβλέπεται «εξωτερικό» σύστημα ελέγχου των διαδικασιών απομάκρυνσης με μέριμνα του Συνηγόρου του Πολίτη, ώστε να προστατεύονται αποτελεσματικά τα δικαιώματα των αλλοδαπών που τελούν υπό καθεστώς επιστροφής.

Προβλέπεται για τους αλλοδαπούς των οποίων η απομάκρυνση έχει αναβληθεί για αντικειμενικούς λόγους δικαίωμα πρόσβασης στην απασχόληση σε συγκεκριμένες περιοχές της χώρας ώστε να καλύπτουν τις άμεσες βιοτικές τους ανάγκες , χωρίς όμως δικαίωμα περαιτέρω νομιμοποίησης.

Συμπληρώνονται και αναβαθμίζονται τα δικαιώματα των αλλοδαπών που τελούν υπό καθεστώς επιστροφής, δηλαδή μετάφραση της απόφασης επιστροφής, δωρεάν νομική συνδρομή, οικογενειακή ενότητα, πρόσβαση στην εκπαίδευση, επείγουσα υγειονομική περίθαλψη και ειδική μέριμνα για ανηλίκους.

Ειδικότερα, ενισχύεται το δικαίωμα έννομης προστασίας όσων κρατούνται προς επιστροφή στην πατρίδα τους. Έτσι επαναπροσδιορίζεται το ζήτημα του ελέγχου της νομιμότητας της κράτησης με τις εγγυήσεις της ανεξάρτητης δικαστικής αρχής σύμφωνα με το άρθρο 6 του Συντάγματος, αλλά και την Ευρωπαϊκή Σύμβαση των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου, τα οποία προστατεύουν το θεμελιώδες ατομικό δικαίωμα της προσωπικής ελευθερίας. Συγκεκριμένα προβλέπεται ότι το Διοικητικό Πρωτοδικείο, όπου δικαιούται να προσφύγει με αίτησή του ο κρατούμενος, υποχρεούται να αποφαίνεται για τη νομιμότητα της κράτησης αμέσως εκδίδοντας τη σχετική απόφασή του «παραχρήμα». Επίσης προβλέπεται ρητά και διεξοδικά η διαδικασία εκδίκασης της παραπάνω αίτησης κατά παραπομπή στο ν.3386/2005. και αυτό ισχύει και για την αρχική απόφαση κράτησης αλλά και για κάθε παράτασή της.

Ποιοι ευνοούνται. Είναι σαφές ότι με τον νόμο αναβαθμίζονται ουσιαστικά οι εγγυήσεις που προβλέπονται για τους αλλοδαπούς που τελούν υπό καθεστώς επιστροφής οι οποίοι κατ’ αυτόν τον τρόπο ευνοούνται σημαντικά σε σχέση με το σημερινό καθεστώς. Παρένθεση… 45 χιλιάδες αιτήσεις εκκρεμούν προς εξέταση στη χώρα μας… και αυτό νομιμοποιεί σε εισαγωγικά την παρουσία όλων αυτών των ανθρώπων που δικαίως ή αδίκως παραμένουν στη χώρα μας. Αυτό είναι το βάρος του παρελθόντος που παραλάβαμε . και για την ακρίβεια παρέλαβα…

Πώς εξυπηρετείται το δημόσιο συμφέρον. Θεσπίζεται ένα σαφώς βελτιωμένο και λειτουργικό σύστημα επιστροφών ώστε να αντιμετωπίζεται αποτελεσματικά το φαινόμενο της παράνομης εισόδου και παραμονής αλλοδαπών στην Ελλάδα με την καθιέρωση δίκαιης και διαφανούς διαδικασίας, με ειδική μέριμνα για την προστασία των δικαιωμάτων των αλλοδαπών, όπως προβλέπεται από τις διεθνείς υποχρεώσεις της χώρας. Σε κάθε περίπτωση λαμβάνονται υπόψη τα πραγματικά δεδομένα όπως έχουν διαμορφωθεί και πάνω απ όλα το δημόσιο συμφέρον.

Η πρόθεση της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου μας , του υφυπουργού Μανώλη Όθωνα και της δικής μου προσωπικά, είναι η αντιμετώπιση των μικτών μεταναστευτικών ροών στα σημεία εισόδου της ελληνικής επικράτειας με τρόπο που να διασφαλίζει τόσο την ανάγκη ελέγχου των συνόρων απέναντι στην παράνομη μετανάστευση όσο και την ανάγκη παροχής προστασίας στους πρόσφυγες και στις άλλες ευπαθείς ομάδες ώστε να διασφαλίζονται συνθήκες διαβίωσης απολύτως συμβατές με την ανθρώπινη αξία.

Η προσπάθεια αναμόρφωσης του εθνικού συστήματος ασύλου, η αναβάθμιση των συνθηκών πρώτης υποδοχής καθώς και η καθιέρωση των νέων διαδικασιών επιστροφών συγκροτούν μια σύγχρονη, συνεκτική, ολοκληρωμένη και αποκεντρωμένη πολιτική ορθολογικής και αποτελεσματικής διαχείρισης του μεταναστευτικού φαινομένου η οποία θα σέβεται απολύτως τα ανθρώπινα δικαιώματα.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι αυτή η ουσία, η φιλοσοφία και οι πραγματικές αλλαγές που φέρνει αυτή η μεγάλη μεταρρύθμιση με το νομοσχέδιο το οποίο συζητούμε σήμερα, στην πραγματικότητα εξανεμίστηκαν τις περασμένες εβδομάδες στη δημόσια συζήτηση.

Γιατί την τελευταία εβδομάδα 12,5 χιλιόμετρα «οριοθετούν» τις συζητήσεις όλων μας. Μια απόσταση μικρή στην πραγματικότητα αλλά μια απόσταση που έχει επιτρέψει σε πολλούς στη δημόσια συζήτηση να κάνουν άλματα λογικής.

Είναι τα 12,5 χιλιόμετρα των συνόρων μας , μεταξύ Καστανιάς-Νέας Βύσσας. Είναι το τμήμα που σύμφωνα με την έκθεση του FRONTEX αλλά και διαπιστώσεις των ελληνικών αρχών περνούσαν παράνομα στο ελληνικό έδαφος πάνω από 300 άτομα καθημερινά.

Η τουρκική πλευρά ισχυρίζεται κάθε φορά που συλλαμβάνονται μετανάστες σε αυτήν την περιοχή και επιχειρείται η επαναπροώθησή τους στην Τουρκία ότι δήθεν έφθασαν στην Ελλάδα µέσω Βουλγαρίας ή μέσω άλλων χωρών στα βόρεια σύνορά µας και άρα δεν μπορούν να τους δεχθούν.

Η συντριπτική πλειοψηφία λοιπόν των λαθρομεταναστών εισέρχεται από αυτή τη ζώνη, όπου και αποφασίστηκε να δημιουργηθεί ένα αποτρεπτικό εμπόδιο, ένας φράχτης. Όχι τείχος. Καμία σχέση με τείχος. Και τις ιστορικές ακροβασίες που επιχειρούν ορισμένοι. Καμία σχέση με τις αυθαιρεσίες στις ερμηνείες που επιχειρούν ορισμένοι. Καμία σχέση με τη σημειολογική δαιμονοποίηση αυτού του εμποδίου.

Ένας φράχτης, καθώς με την παρούσα κατάσταση στα σύνορα η ανάσχεση είναι πρακτικά αδύνατη.

Αυτό που θα κάνει ο φράχτης, ένα τεχνικής φύσεως μέσο που θα είναι εφοδιασμένο με σύγχρονα μέσα εντοπισμού, είναι να δυσκολέψει και να περιορίσει την παράνομη είσοδο. Κι αυτό είναι εξαιρετικά χρήσιμο. Για τις δυνάμεις της χώρας μας , για τις δυνάμεις της ΕΕ , για την ελληνική κοινωνία, για την ευρωπαϊκή κοινωνία. Θα παρέχει στους συνοριοφύλακες, Έλληνες και ξένους, περισσότερο χρόνο για να αντιδράσουν. Περισσότερο χρόνο για να δράσουν.

Ανάλογες περιπτώσεις καταγράφονται και σε άλλες χώρες όπως την Ισπανία και τη Λιθουανία, όπου οι κυβερνήσεις τους επέλεξαν να δημιουργήσουν τέτοιου είδους προστατευτικά εμπόδια.

Το αποτρεπτικό εμπόδιο στον Έβρο δεν στρέφεται κατά των μεταναστών και σε καμία περίπτωση κατά της Τουρκίας.

Αντίθετα, θα διευκολύνει τη συνεργασία με την Τουρκία στην αντιμετώπιση του φαινομένου της παράνομης μετανάστευσης αλλά και στην αποφασιστική αντιμετώπιση των κυκλωμάτων διακινητών που δρουν στις δύο χώρες και διεθνώς, που θα αντιληφθούν ότι η περιοχή μας δεν προσφέρεται πλέον ως εύκολη πύλη παράνομης εισόδου.

Η τοποθέτηση του φράχτη δεν είναι ένα μεμονωμένο μέτρο, όπως ορισμένοι επιχειρούν να το παρουσιάσουν. Εάν ήταν το μόνο μέτρο που παίρναμε όχι δεν θα ήταν αποτελεσματικό. Εντάσσεται όμως σε μια σειρά άλλων δράσεων που έχει αναλάβει το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη.
Ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα δράσης για τη διαχείριση των μεταναστευτικών ροών, εγκεκριμένο από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, έχοντας εξασφαλίσει τη χρηματοδότησή του, ύψους περίπου 250 εκ ευρώ στο διάστημα 2010-2013.

Η λαθρομετανάστευση, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, είναι χωρίς αμφιβολία ένα μεγάλο θέμα, ένα μεγάλο εθνικής ασφάλειας και επιβίωσης. Και το θέμα φύλαξης και ελέγχου των συνόρων είναι χωρίς καμία απολύτως αμφιβολία θέμα εθνικής κυριαρχίας. Και θα ήθελα να επισημάνω ότι είναι υποκρισία όταν κάποιοι μέχρι σήμερα καταγγέλλουν την Ελλάδα ότι αδυνατεί να φυλάξει τα σύνορά της σύμφωνα με τη Συνθήκη του Σένγκεν, και μας απειλούν με αποβολή από τη Συνθήκη του Σένγκεν , να εμφανίζονται τώρα ως επικριτές της επειδή θέλει το αυτονόητο , να ενισχύσει τη φύλαξη των συνόρων της.

Η χώρα μας είναι υποχρεωμένη να προστατεύει τα δικαιώματα των πολιτών της και όσων κατοικούν νόμιμα στο έδαφός της. Ποια χώρα δεν το κάνει; Αυτό επιβάλλει η συνταγματική τάξη, ο νομικός μας πολιτισμός, αλλά και οι υποχρεώσεις μας προς την Ευρωπαϊκή Ένωση ως μια κοινότητα αξιών που εγγυάται την ασφάλεια, την κοινωνική ειρήνη, τη συνοχή και την αλληλεγγύη των πολιτών της.
Άλλωστε η ίδια η Ευρωπαϊκή Ένωση βάσει της Συνθήκης του Σένγκεν απαιτεί τη φύλαξη των εξωτερικών συνόρων των κρατών-μελών. Όπως μάλιστα προβλέπει το άρθρο 12 «στόχος της επιτήρησης των συνόρων είναι η αποτροπή παράνομων εισόδων».
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, η ελληνική κοινωνία βιώνει αυτή την περίοδο μια δυσχερή οικονομική κατάσταση και δίνει δύσκολο αγώνα για να την ξεπεράσει. Δεν μπορεί λοιπόν να καταστεί η χώρα μας κέντρο μακράς παραμονής μεταναστών που έρχονται από όλο τον κόσμο, επιδιώκοντας να φθάσουν σε άλλη χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Δεν το αντέχουμε άλλο. Η Ελλάδα δεν αντέχει άλλο.

Και μέσα σε αυτό το πλαίσιο οι ελληνικές αρχές καλούνται να σταθμίσουν, γιατί αυτή είναι η αποστολή μας, το σεβασμό στα ανθρώπινα δικαιώματα, την αγωνία και την ελπίδα των μεταναστών για μια καλύτερη ζωή, με τις ευθύνες και τις υποχρεώσεις προς την ελληνική κοινωνία.

Όσο κι αν θέλαμε να σώσουμε όλο τον κόσμο. Δεν γίνεται. Οφείλουμε να σκεπτόμαστε και να πράττουμε έχοντας ως πυξίδα τι συμφέρει την πατρίδα μας και τους πολίτες μας. Στο όνομα αυτών ασκούμε εξουσία. Αυτούς εκπροσωπούμε.

Η προστασία των συνόρων , η διαφύλαξη της εθνικής , της θρησκευτικής και της κοινωνικής συνοχής είναι πατριωτικά καθήκοντα και συνταγματική επιταγή.

Όλοι μας αισθανόμαστε άσχημα και συγκινούμαστε όταν βλέπουμε πεινασμένα παιδιά, ανθρώπους που προσπαθούν να ξεφύγουν από τη μιζέρια, που αναζητούν μια ελπίδα για καλύτερη ζωή.

Όμως, όσο η Ελλάδα δεν μπορεί να προσφέρει στους ξένους που έρχονται τα μέσα για να ζήσουν αξιοπρεπώς τόσο η υποβάθμιση της ζωής όλων μας, και των πολιτών αυτής της χώρας, και των παράνομων μεταναστών, αλλά και των νομίμων μεταναστών, θα συνεχίζεται.

Όσο δεν δίνουμε λύσεις, όσο δεν κάνουμε κάτι. Όσο μένουμε θεατές ενός φαινομένου που θεωρείται το μεγαλύτερο πρόβλημα της σύγχρονης εποχής μετά την κλιματική αλλαγή, τόσο θ αντιμετωπίζουμε το πρόβλημα με ημίμετρα.

Όσο το αντιμετωπίζουμε σα διαγωνισμό ανθρωπιάς, τόσο επιτρέπουμε να λειτουργούν γύρω από εξαθλιωμένους ανθρώπους τα στυγνότερα διεθνή δίκτυα οργανωμένης εγκληματικής δραστηριότητας, με ιλιγγιώδεις τζίρους.

Ο λαϊκισμός δεν πρόκειται να μας αφήσει να βγάζουμε λογικά συμπεράσματα… Για αυτό καλό είναι αυτό το σύνθετο φαινόμενο να προσπαθήσουμε να το προσεγγίσουμε χωρίς λαϊκισμούς και χωρίς κορώνες.

Έχει καμία σχέση με τα ανθρώπινα δικαιώματα η ασύδοτη δράση των παράνομων μεταναστών που πουλούν την ηρωίνη στην πλατεία Βάθης μέρα μεσημέρι;

Έχει καμία σχέση με τα ανθρώπινα δικαιώματα η δράση των παράνομων μικροπωλητών; Αυτών που πουλούν προϊόντα λιανικής της ιταλικής μαφίας και την κάνουν ακόμη πιο πλούσια;

Με όλα αυτά που βιώνουμε και γνωρίζουμε πρέπει να απαντήσουμε σε ένα ερώτημα. Πρέπει τελικά ναι ή όχι η ελληνική πολιτεία να εμποδίσει την είσοδο στη χώρα παράνομων μεταναστών;

Είναι τελικά κριτήριο προοδευτισμού η ανοχή στο φαινόμενο της λαθρομετανάστευσης;

Ποια είναι η ιδεολογική βάση της απαίτησης ότι ο μετανάστης που εισέρχεται παράνομα πρέπει να νομιμοποιείται;

Τα πρώτα θύματα από την ανεξέλεγκτη είσοδο παράνομων μεταναστών είναι οι νόμιμοι μετανάστες που βρίσκονται στη χώρα μας και εκείνοι που ζουν ήρεμα και εργάζονται αναμένοντας να πάρουν άσυλο και επίσημα χαρτιά. Ενώ υπάρχουν επιπτώσεις και στην ελληνική κοινωνία οι οποίες γίνονται ολοένα και περισσότερες. Το χειρότερο, όμως, είναι ότι λειτουργούν τα κυκλώματα διακινητών και κάποιοι επιτήδειοι Έλληνες που εκμεταλλεύονται τους παράνομους μετανάστες με κάθε τρόπο.

Από ηθικής και πολιτικής απόψεως μία είναι η καθαρή λύση η νόμιμη μετανάστευση.

Στο Συμβούλιο Υπουργών έχω ήδη θέσει επανειλημμένα το θέμα της αναλογικής και ποσοστιαίας συμμετοχής όλων των χωρών μελών στην υποδοχή των «προσφύγων». Δεν μπορεί η Ε.Ε να θεωρεί ότι εξαντλεί τις υποχρεώσεις της με την οικονομική συνδρομή για την προσωρινή υποδοχή και σίτιση των λαθρομεταναστών εδώ στην Ελλάδα.

Κανένα κράτος στην Ευρώπη δεν θα μπορούσε μόνο του να διαχειρίζεται τους αριθμούς των προσφύγων που διαχειρίζεται σήμερα η Ελλάδα.

Η Ελλάδα δεν μπορεί να λύσει μόνη της το πρόβλημα της παράνομης μετανάστευσης. Είναι ευρωπαϊκό το πρόβλημα.

Η Ελλάδα δεν ζητάει λοιπόν μόνο την αναθεώρηση της Συμφωνίας Δουβλίνο II . Ζητάει την υιοθέτηση μιας κοινής ευρωπαϊκής μεταναστευτικής πολιτικής, εξοπλισμένης με τους αναγκαίους πόρους και τα κατάλληλα πολιτικά εργαλεία.

Ο Πρωθυπουργός μας , ο Γιώργος Παπανδρέου και η Κυβέρνηση , όπως έχουμε αποδείξει εξάλλου με τις νομοθετικές μας πρωτοβουλίες, αλλά και με την προσωπική μας διαδρομή και το αξιακό πλαίσιο που πιστεύουμε, έχουμε ιδιαίτερη ευαισθησία στα ανθρώπινα δικαιώματα , την αγωνία και την ελπίδα των μεταναστών για μια καλύτερη ζωή. Παίρνουμε όλα τα μέτρα για εκείνους που έχουν το δικαίωμα ασύλου και διεθνούς προστασίας. Όπως, επίσης, παίρνουμε όλα τα μέτρα για την ένταξη στην ελληνική κοινωνία όσων το επιθυμούν και αποκτούν το δικαίωμα σύμφωνα με τους νόμους του κράτους.

Στόχος της πολιτικής μας είναι να παραμείνουν στην Ελλάδα μόνο εκείνοι οι μετανάστες που έχουν δικαίωμα διεθνούς προστασίας ή δικαίωμα ασύλου. Κανείς άλλος. Όλοι οι υπόλοιποι θα πρέπει να πάρουν καθαρά το μήνυμα. Θα φύγουν από την Ελλάδα, είτε με εθελοντικό επαναπατρισμό είτε με υποχρεωτική απέλαση. Σε αυτήν την κατεύθυνση θα είμαστε απολύτως αποφασισμένοι.

Δεν μπορούμε να κλείνουμε τα μάτια σε ένα πρόβλημα που πληγώνει την Ελλάδα πολλαπλώς. Η χώρα δεν αντέχει άλλο. Η ελληνική κοινωνία έφτασε στα όριά της. Οι νομοθετικές πρωτοβουλίες που παίρνουμε τώρα στο Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη για την αντιμετώπιση αυτού του προβλήματος έπρεπε να είχαν υλοποιηθεί εδώ και δύο δεκαετίες. Γι’ αυτό και έθεσα το θέμα ως πρώτη πολιτική προτεραιότητα του Υπουργείου αυτή την περίοδο.

Ας είναι λοιπόν οι πολίτες που θα κρίνουν τι είναι προοδευτικό και τι αντιδραστικό. Ποιος φέρνει αποτέλεσμα που σέβεται την ανθρώπινη αξιοπρέπεια και τα δικαιώματα των μεταναστών και ποιος τους εκμεταλλεύεται παντοιοτρόπως.

Πρέπει να αντιληφθούμε όλοι ότι η μαζική μετανάστευση είναι ένα ιστορικό φαινόμενο μεγάλης διάρκειας και έντασης. Κανείς δεν γνωρίζει ποια θα είναι η ένταση τα επόμενα χρόνια.

Οι αριθμοί πάντως είναι αμείλικτοι. Όπως εκτιμά ο ΟΗΕ περίπου ένα δισεκατομμύριο άνθρωποι ζουν σήμερα σε παραγκουπόλεις και ο αριθμός αυτός θα διπλασιαστεί ως το 2030.

Έχουμε λοιπόν την υποχρέωση να ορίσουμε εμείς τους κανόνες βάσει των οποίων θα είναι δυνατή η συνύπαρξη διαφορετικών πληθυσμιακών ομάδων στην ελληνική και την ευρωπαϊκή κοινωνία του μέλλοντος.

«Και νομίζω πως είναι έργο σωφρόνων ανθρώπων να επιδεικνύουν ίσι μέριμνα για τα δικά τους, για τα του οίκου τους, όση επιδεικνύουν υπέρ των ξένων, ώστε να μη φαίνονται ότι είναι μόνον φιλάνθρωποι αλλά ότι έχουν και νούν» έλεγε ο Δημοσθένης στα Προοίμια Δημηγοριών Στ., κοινό νουν θα προσέθετα εγώ.

Σας ευχαριστώ πολύ .

Τελευταίες Αναρτήσεις