ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΤΗΛ.: 210 6977505 |
Αθήνα, 3 Ιουνίου 2008 |
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ |
«Ι. Το 2004 αναλάβαμε τη διακυβέρνηση του Τόπου με μια σαφή εντολή: Να βελτιώσουμε και να διευκολύνουμε την καθημερινότητα του Έλληνα πολίτη. Να βάλουμε τη Χώρα στο δρόμο της Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης. Ν’ αξιοποιήσουμε στο έπακρο τις νέες ευκαιρίες που δημιουργούνται διεθνώς. Τέσσερα χρόνια μετά κάνουμε τον απολογισμό μας, αξιολογούμε τα βήματα που έχουν γίνει και παράλληλα αναμένουμε τις απόψεις σας. Τους προβληματισμούς σας. Περιμένουμε και την κριτική σας για να συνεχίσουμε ακόμη πιο αποτελεσματικά και να πετύχουμε ακόμη καλύτερα αποτελέσματα για τη Χώρα, αναβαθμίζοντας την ποιότητα της ζωής όλων των Ελλήνων. Και αυτό το κάνουμε πράξη καθημερινά, έχοντας ήδη προχωρήσει σε γενναίες μεταρρυθμίσεις και συνεχίζοντας αταλάντευτα προς την κατεύθυνση αυτή. ΙΙ. Α. Πρώτιστο μέλημα του πρώην Υπουργείου Δημόσιας Τάξης και, πλέον, του ενιαίου Υπουργείου Εσωτερικών, αποτέλεσε η οδική ασφάλεια. Γιατί οι ασφαλείς μεταφορές, πέρα από το ότι προστατεύουν τον ίδιο τον ΄Ανθρωπο, αποτελούν στρατηγικό πλεονέκτημα για κάθε χώρα, δεδομένου ότι, χωρίς αυτές, δεν μπορεί κανείς να μιλήσει για εμπόριο, για επενδύσεις, για τουρισμό και τελικά για ανάπτυξη. Πρωτίστως, όμως, όπως ήδη τόνισα, βρίσκονται στον πυρήνα της προστασίας της ζωής, της υγείας, της σωματικής ακεραιότητας και της οικογένειας των πολιτών. Β. Για όλους τους παραπάνω λόγους έχουμε αναδείξει το θέμα της οδικής ασφάλειας σ’ εθνική προτεραιότητα. Κάθε χρόνο πάνω από χίλιοι εξακόσιοι άνθρωποι, κυρίως νέοι- το πιο δυναμικό κομμάτι της κοινωνίας μας- χάνεται στην άσφαλτο. Οι τραυματίες ξεπερνούν τους είκοσι χιλιάδες. Ένας μεγάλος αριθμός- σχεδόν τέσσερις χιλιάδες άνθρωποι το χρόνο – μένουν ανάπηροι. Για πολλά χρόνια, οι προηγούμενες Κυβερνήσεις αρκούνταν να τρέχουν πίσω από τα γεγονότα. Δεν αρκεί όμως να θυμόμαστε και να συζητούμε τα προβλήματα εκ των υστέρων. Αυτό που θα πρέπει να πρυτανεύσει ενάντια στην απλή διαχειριστική αντίληψη του προβλήματος είναι να επενδύσουμε στην πρόληψη, για να μη θρηνούμε τόσες ζωές στην άσφαλτο. Η συνειδητοποίηση του προβλήματος απ’ όλους τους συναρμόδιους φορείς μπορεί να μειώσει τα τροχαία και τις συνέπειές τους. Χρειάζεται, όμως, συνολική πολιτική και συγκροτημένη εθνική στρατηγική. Μεμονωμένες, αποσπασματικές, ασυνεχείς παρεμβάσεις- δυστυχώς σύνηθες φαινόμενο κατά το παρελθόν στη Χώρα μας – είναι καταδικασμένες σε αποτυχία. Απαιτείται συντονισμός, απαιτείται συνέπεια και συνέχεια. Απαιτείται ανάληψη ευθύνης. Γιατί η οδική ασφάλεια είναι υπόθεση όλων μας. Στο πλαίσιο αυτό η θέσπιση συγκεκριμένων ποσοτικών στόχων για την οδική ασφάλεια της Χώρας έχει καθοριστικό ρόλο στην υιοθέτηση περισσότερο αποτελεσματικών προγραμμάτων, στην καλύτερη χρήση των διατιθέμενων πόρων και επιπλέον στη κινητοποίηση και την ενίσχυση της συμμετοχής και του ρόλου των εμπλεκόμενων φορέων σε συνδυασμό με την ευαισθητοποίηση των πολιτών. ΙΙΙ. 1. Η Κυβέρνηση, με πλήρη συνείδηση της ουσίας του προβλήματος, προχώρησε με συνέπεια στην εφαρμογή συνολικής πολιτικής για την εμπέδωση της οδικής ασφάλειας. Σ’ επιστημονικό επίπεδο ανατέθηκε η εκπόνηση στον Τομέα, Μεταφορών και Συγκοινωνιακής Υποδομής του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, ερευνητικού έργου με αντικείμενο την ανάπτυξη ενός Στρατηγικού Σχεδίου για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας στην Ελλάδα, για την πενταετία 2006-2010. Βασική επιδίωξη του προγράμματος είναι η επίτευξη του Ευρωπαϊκού στόχου και στην Χώρα μας, σύμφωνα με τον οποίο ο αριθμός των θανάτων από οδικά ατυχήματα το 2010 να είναι μειωμένος κατά 50% σε σχέση με το έτος 2000, που είχαμε – δυστυχώς- την απώλεια 2.037 συνανθρώπων μας. 2. Η εφαρμογή του πενταετούς Στρατηγικού Σχεδίου είναι η πρώτη – ουσιαστικά – προσπάθεια συνολικής αντιμετώπισης του προβλήματος των οδικών ατυχημάτων στη Χώρα μας. Αποτελεί ένα σοβαρό βήμα για τη βελτίωση του επιπέδου οδικής ασφάλειας και συνιστά τη βάση για την αντιμετώπιση του προβλήματος. Για την εφαρμογή του έχουν ορισθεί έξι κύριες κατευθύνσεις, ενώ κύριοι φορείς για την προώθησή τους, μέσω των αντιστοίχων προγραμμάτων, είναι έξι συναρμόδια Υπουργεία. Οι κατευθύνσεις αυτές είναι: · Ασφάλεια του χρήστη της οδού και ασφαλή οχήματα (Υπουργείο Μεταφορών και Επικοινωνιών). · Επιτήρηση για την οδική ασφάλεια (Υπουργείο Εσωτερικών/ Ελληνική Αστυνομία). · Ασφαλές οδικό περιβάλλον (Υπουργείο Περιβάλλοντος Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων). · Περίθαλψη μετά το ατύχημα (Υπουργείο Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης). · Κυκλοφοριακή αγωγή – Επιμόρφωση σχετικά με την οδική ασφάλεια (Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων). · Δράσεις οδικής ασφάλειας και Τοπική Αυτοδιοίκηση (Υπουργείο Εσωτερικών). 3. Ο συντονισμός της εφαρμογής του Στρατηγικού Σχεδίου ανήκει στη Διυπουργική Επιτροπή Οδικής Ασφάλειας και περιλαμβάνει τον καθορισμό των γενικών στόχων για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας, τη διασφάλιση και κατανομή της αναγκαίας χρηματοδότησης στους αρμόδιους φορείς, την παρακολούθηση της εκτέλεσης του Στρατηγικού Σχεδίου, τον συντονισμό των επιμέρους Προγραμμάτων Οδικής Ασφάλειας, την υποβολή ετήσιας έκθεσης – απολογισμού προς την Ειδική Επιτροπή της Βουλής και την προώθηση της επικοινωνιακής πολιτικής για την οδική ασφάλεια. IV. Κύριες και κύριοι, Α. Η οδική ασφάλεια μας αφορά όλους. Ο αριθμός των θανατηφόρων τροχαίων ατυχημάτων παραμένει ανεπίτρεπτα υψηλός στην Ευρωπαϊκή Ένωση: 1,3 εκατομμύρια τροχαία ατυχήματα ετησίως προκαλούν 40.000 θανάτους και 1,7 εκατομμύρια τραυματισμούς. Η συμπεριφορά των χρηστών του οδικού δικτύου θεωρείται η κυριότερη αιτία πρόκλησης ατυχήματος: Ταχύτητα, κατανάλωση αλκοόλ ή ναρκωτικών, κούραση, μη χρήση ζώνης ασφαλείας ή προστατευτικού κράνους. Το γεγονός αυτό οδήγησε την Ευρωπαϊκή Ένωση στο να θέσει έναν φιλόδοξο αλλά ζωτικής σημασίας στόχο: Μείωση του αριθμού των θανατηφόρων τροχαίων ατυχημάτων κατά 50% ως το 2010, όπως προανέφερα. Β. Προωθήσαμε και προωθούμε για τον σκοπό αυτό αλλαγές και μεταρρυθμίσεις, ώστε η προστασία της ανθρώπινης ζωής και της ασφάλειας των πολιτών μας να εξασφαλισθούν απόλυτα. Μεταξύ άλλων:
Στο πλαίσιο της στρατηγικής αυτής εντάξαμε βασικές επιδιώξεις: Ενθάρρυνση των χρηστών του οδικού δικτύου να υιοθετήσουν υπεύθυνες στάσεις, καλύτερη συμμόρφωση στους ισχύοντες κανόνες, σε συνδυασμό με καλύτερη αστυνόμευση της εφαρμογής των κανόνων με σκοπό τον περιορισμό των επικίνδυνων συμπεριφορών, βελτίωση της οδικής υποδομής με τη χρησιμοποίηση της τεχνολογίας, της πληροφορίας και επικοινωνίας.
V. Α. Τα μέτρα που έχουμε λάβει ως σήμερα, η ευαισθητοποίηση των φορέων, η συμμετοχή των πολιτών είχαν ως αποτέλεσμα τη μείωση σε ποσοστό 7,8% των θανατηφόρων τροχαίων ατυχημάτων, κατά το πρώτο τετράμηνο του 2008. Ακόμη και με τη βελτίωση των επιδόσεών μας όμως δεν μπορεί να είμαστε ικανοποιημένοι. Δεν μπορούμε και δεν πρέπει να εξοικειωθούμε, έστω και κατ’ ελάχιστον, με την απώλεια της ανθρώπινης ζωής στην άσφαλτο. Και χρέος μας είναι όχι να μένουμε στα στατιστικά μεγέθη, αλλά ν’ απολογούμαστε για κάθε ζωή που χάνεται άδικα στους δρόμους. Β. Βασικός στόχος μας, σε κάθε περίπτωση, είναι – και πρέπει να είναι – όπως προανέφερα, η αποτροπή, η πρόληψη αλλά και η συστηματική επιδίωξη των ελέγχων, της επιτήρησης, της αστυνόμευσης, ακόμη και της καταστολής. Γι’ αυτό είναι ανάγκη να υπάρξει αυστηρό σύστημα ελέγχου για όλες τις παραβάσεις. Ό,τι ισχύει, να εφαρμόζεται και μάλιστα απ’ όλους ανεξαιρέτως. Ακόμη είναι ανάγκη να αναληφθούν πρόσθετες δράσεις, όπως η κυκλοφοριακή αγωγή, αλλά και να προωθούνται οι αναγκαίες εκστρατείες ενημέρωσης. Θέλω, σ’ αυτό το σημείο, αφού συγχαρώ όσους συστηματικά συμβάλλουν στην αντιμετώπιση του προβλήματος, να ζητήσω ακόμα μεγαλύτερη συνδρομή από τις εφημερίδες, απ’ όλα τα έντυπα, από τους ραδιοφωνικούς και τηλεοπτικούς σταθμούς. Είναι φανερό όμως ότι δεν φτάνει π.χ. να αφιερώνουμε κάποιο συγκεκριμένο έτος στην οδική ασφάλεια. Αυτό πρέπει να γίνεται κάθε χρόνο, κάθε μήνα, κάθε μέρα. Γ. Και μία τελευταία επισήμανση: Η οδική ασφάλεια είναι, πρωτίστως, υποχρέωση της Πολιτείας. Χωρίς όμως να θέλω να μετακυλίσω καμία ευθύνη, πρέπει να τονίσω ότι είναι και υπόθεση όλων μας. Και είναι ενδεικτικό το γεγονός ότι, σε ποσοστό 85% περίπου, τα τροχαία ατυχήματα οφείλονται στον ανθρώπινο παράγοντα. Όταν παρουσιάσθηκε για πρώτη φορά ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας υπήρξαν αντιδράσεις και δυσπιστία. Σήμερα όλοι έχουν κατανοήσει τη σημασία που έχει αυτή η εθνική προσπάθεια για την οδική ασφάλεια. Αποδείχθηκε στην πράξη ότι οι πολίτες είναι σύμμαχοί μας. Είναι δίπλα μας. Στηρίζουν το έργο μας, αφού αισθάνονται ότι είναι έργο για το κοινό καλό. Όταν οδηγούμε με υπευθυνότητα, τηρώντας τον Κ.Ο.Κ., προστατεύουμε τον εαυτό μας, θωρακίζουμε την οικογένειά μας, αλλά και σεβόμαστε τον συνάνθρωπό μας. Δείχνουμε, έτσι, έναν υψηλό δείκτη κοινωνικής αλληλεγγύης και κοινωνικής ευαισθησίας, ο οποίος, μάλιστα, δεν κοστίζει τίποτα για τον καθένα από μας. Το αυτοκίνητο, το δίκυκλο, είναι απλώς μέσα, τα οποία διευκολύνουν τη ζωή μας. Δεν έχουμε ν’ αποδείξουμε τίποτα και σε κανέναν τρέχοντας ή κάνοντας παραβάσεις. Ας μεριμνήσουμε λοιπόν, και από την πλευρά μας, για τον εαυτό μας, τους οικείους μας και τον συνάνθρωπό μας. Δ. Κυρίες και κύριοι, ελπίζω ότι οι ενδιαφέρουσες συζητήσεις και η καρποφόρα ανταλλαγή ιδεών στο πλαίσιο και της σημερινής εκδήλωσης, θα συμβάλουν σημαντικά αφενός στην περαιτέρω διερεύνηση και αποκάλυψη των αιτίων των οδικών ατυχημάτων και αφετέρου στην επίτευξη του κεντρικού μας σκοπού, της δραστικής μείωσης – και, γιατί όχι, εκμηδένισης – του αριθμού των κάθε είδους παθόντων. Είναι σταθερή η πεποίθησή μας ότι οι δύο φιλόδοξοι στόχοι είναι όχι απλώς συμβατοί μεταξύ τους, αλλά και αλληλοενισχύονται». |