ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΤΑΞΗΣ
ΑΡΧΗΓΕΙΟ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΑΣΤΥΝΟΜΙΑΣ
ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Ο Υπουργός Δημοσίας Τάξεως κ. Βύρων Πολύδωρας και ο Υπουργός Μεταφορών και Επικοινωνιών κ. Μιχάλης Λιάπης, σήμερα (23-04-2007) στο Υπουργείο Μεταφορών και Επικοινωνιών (Αναστάσεως 2, Παπάγου), κήρυξαν την έναρξη σεμιναρίου Τροχαίας και παρουσίασαν την ηλεκτρονική διασύνδεση των δύο Υπουργείων, στο πλαίσιο εκσυγχρονισμού του Συστήματος Ελέγχου Συμπεριφοράς Οδηγών (Σ.Ε.Σ.Ο.- point system).
Στη Συνάντηση παρέστησαν ο Βουλευτής και Πρόεδρος της Εθνικής Επιτροπής Οδικής Ασφάλειας κ. ?ρης Σταθάκης, ο Διευθυντής Τροχαίας Αττικής Ταξίαρχος Κωνσταντίνος Κουμαντάνος, ο Διευθυντής της Διεύθυνσης Τροχαίας του Αρχηγείου της Ελληνικής Αστυνομίας Α/Δ Ιωάννης Μαντάς, ο Διευθυντής της Διεύθυνσης Τροχαίας Θεσσαλονίκης Α/Δ Ζήνων Κοσμάς, καθώς και άλλοι Αξιωματικοί της Ελληνικής Αστυνομίας.
Αρχικά, οι δύο Υπουργοί χαιρέτισαν την έναρξη εκπαιδευτικού σεμιναρίου που πραγματοποιείται στο Υπουργείο Μεταφορών για την ενημέρωση 152 Αξιωματικών Υπηρεσιών Τροχαίας,από όλη την Επικράτεια, για τις νέες ρυθμίσεις του Κ.Ο.Κ. και για άλλα θέματα αρμοδιότητας Τροχαίας.
Το σεμινάριο διοργανώνεται σε συνεργασία των Υπουργείων Δημοσίας Τάξεως και Μεταφορών-Επικοινωνιών, με την υποστήριξη του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος (Τ.Ε.Ε.) και του Εθνικού Κέντρου ?μεσης Βοήθειας (Ε.Κ.Α.Β.) και θα πραγματοποιηθεί σε τρεις χρονικές περιόδους (23-28/4, 7-12/5 & 14-19/4).
Στο χαιρετισμό που απηύθυνε ο Υπουργός Δημοσίας Τάξεως ανέφερε τα ακόλουθα:
«Κύριε Υπουργέ, κύριε Μιχάλη Λιάπη, κύριοι Γενικοί, κ. Συνάδελφε και Πρόεδρε του Εθνικού Συμβουλίου ή Εθνικής Επιτροπής Οδικής Ασφάλειας κ. Αρη Σταθάκη, κύριε Διοικητά της Τροχαίας, κ. Αξιωματικοί, Κυρίες και Κύριοι του Υπουργείου Μεταφορών και Επικοινωνιών.
Είμαι εξαιρετικά τιμώμενος μετέχων σε αυτή την σύσκεψη εκπαιδευτικής διαδικασίας και είμαι εξαιρετικά ευχαριστημένος, ικανοποιημένος όχι ως Υπουργός -Πολιτικός Προϊστάμενος του Υπουργείου Δημοσίας Τάξεως- αλλά ως μηνύτορας της ικανοποίησης όλου του προσωπικού και ειδικά της Τροχαίας του Υπουργείου Δημοσίας Τάξεως, μηνύτορας ευχαριστιών προς το Υπουργείο Μεταφορών και Επικοινωνιών για τη συνεργασία. Ευχαριστούμε θερμά τον Υπουργό Μεταφορών και Επικοινωνιών Μιχάλη Λιάπη, όλο το στελεχικό δυναμικό του Υπουργείου για το υψηλό επίπεδο συνεργασίας, για την επιστημονική υποστήριξη που δίνει στον τομέα της οδικής ασφάλειας, καθώς και τα διοικητικά μέτρα που λαμβάνει, στα οποία συντασσόμεθα.
Είναι σημαντική αυτή η μέρα και όχι επετειακή -Επετειακή, διότι όπως έχει λεχθεί είναι η εβδομάδα της οδικής ασφάλειας του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών, η Παγκόσμια Ημέρα-εβδομάδα-, αλλά είναι ουσιαστική η συνάντησή μας, διότι συναντόμεθα για να οργανώσουμε τις προτάσεις και λύσεις σε ένα τρόπο εκπαίδευσης-μετεκπαίδευσης για την εφαρμογή του νέου Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας.
Έχω τρεις παρατηρήσεις πάνω στο θέμα του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας και της οδικής ασφάλειας.
Παρατήρηση πρώτη. Έχει να κάνει με το πρόστιμο, την αυστηρότητα ή ποιότητα των κυρώσεων επί των παραβατών. Όπως έχουμε πει πολλές φορές, και ο Μιχάλης ο Λιάπης έχει τονίσει και οι επιστημονικοί συνεργάτες μας έχουν υπογραμμίσει, είναι πολύ δευτερεύον το ζήτημα των προστίμων και των ποινών. Το πρωτεύον είναι η εκφορά ενός σήματος, ενός μηνύματος, να μη χαθεί ούτε μία ζωή στους δρόμους από ακρισία, αμέλεια, υπαιτιότητα του ανθρώπου. Εμείς αυτή την κραυγή αγωνίας εκπέμπουμε προς την κοινωνία, προς όλη την κοινωνία. Δεν θέλω να κλαίμε, θέλω να προλαμβάνουμε. Δεν θέλω να φτιάχνουμε στους δρόμους, στην άκρη των δρόμων, ένα μικρό εικονοστάσι ευλάβειας, θέλουμε να πηγαίνει με τα κατάλληλα χιλιόμετρα, την κατάλληλη ταχύτητα, την κατάλληλη φυσική κατάσταση ο οδηγός στο προορισμό του και να γυρίζει στο σπίτι του. Πόσο πιο απλά να το πούμε, το λέμε μέσα από τις διατάξεις του νόμου. Εμείς είμαστε οι εφαρμοστές του νόμου ως τροχαίοι, ως ένα προσωπικό.
Μετατίθεμαι στη δεύτερη παρατήρηση που σας υποσχέθηκα. Είμαστε οι εφαρμοστές του νόμου, οι τροχαίοι υπάλληλοι. Έχω την τιμή να σας ανακοινώσω -και φαίνεται λιγάκι παράδοξο- ότι έχει εκδοθεί μια διαταγή από εμένα, στο Υπουργείο Δημοσίας Τάξεως, που αφορά τον χαρακτήρα της επικοινωνίας του τροχαίου υπαλλήλου με τον κόσμο. Η διαταγή λέει «Προσεγγίστε τον οδηγό με ευγένεια και φιλικότητα». Αυτή είναι η ειδοποιός διαφορά στο νέο Κώδικα, στην νέα πολιτική οδικής ασφάλειας και μάλιστα υπάρχει και υποπαράγραφος, την οποία επίσης θα ανακοινώσω. Ιδιαιτέρως απαιτείται και ζητείται από τους υπαλλήλους της Τροχαίας ευγενική και ιπποτική συμπεριφορά προς τις γυναίκες οδηγούς. Δεν είναι ζήτημα απλά πολιτικού και κοινωνικού ήθους και ευγένειας και ευπρέπειας. Είναι ακριβώς αυτό το φιλικό και το ευγενικό σαν στοιχείο, σαν αγωγό, καλύτερο αγωγό και καλύτερο στοιχείο διαβιβάσεως του μηνύματος της ασφαλούς οδικής ασφάλειας, της ασφαλούς οδικής συμπεριφοράς.
Η τρίτη παρατήρησή μου έχει να κάνει με το κλασικό που λέει: είτε εγχειρίδιο συγκοινωνιολογίας είναι, είτε επιτομή διδακτορικών είναι, το τρίπτυχο ισχύει. Το τρίπτυχο που λέει, δρόμος-όχημα-άνθρωπος. Όλη η επιστήμη αφορά την σπουδή, -εννοώ της συγκοινωνιολογίας και της οδικής ασφάλειας επιστημονικά θεώμενη-, αφορά η επιστήμη αυτό το τρίπτυχο. Στα συναρμόδια Υπουργεία πέφτει ο λόγος και ο ρόλος για το δρόμο και για τις συναφείς εκτιμήσεις και λύσεις. Στο όχημα και στον άνθρωπο επιλαμβανόμεθα, δηλαδή τα δύο Υπουργεία, το Υπουργείο Μεταφορών και Επικοινωνιών με το νόμο του, με τα επιστημονικά δεδομένα, με τους συγκοινωνιολόγους και το Υπουργείο Δημοσίας Τάξεως.
Η τρίτη παρατήρησή μου καταλήγει με την εξής υποσημείωση. Μπορούμε να φυλάξουμε τον μεγάλο δρόμο με μηδέν ατυχήματα. Υπάρχουν τρόποι και μπορούμε να το κάνουμε είτε κάθε είκοσι χιλιόμετρα θα αναπτύξουμε τα περιπολικά μας τα οποία άλλα θα είναι εν κινήσει, άλλα θα κάνουν ελέγχους προληπτικούς, άλλα θα είναι δια μόνης της παρουσίας τους και θα δείχνουν αυτό που λέμε εμφανή αστυνόμευση. Μπορούμε. Δεν μπορούμε να φυλάξουμε τον συνοικιακό δρόμο, τον αγροτικό δρόμο, το δρόμο που κάνει είσοδο στο μεγάλο δρόμο του αγροτικού οχήματος- μηχανήματος. Όλη η υπογράμμιση εκεί είναι ο άνθρωπος, η οδηγητική του συνείδηση. Μην σκοτωθεί στο συνοικιακό του δρόμο, στο δρόμο της επαρχιακής πόλης του ή στην προσπέλαση είσοδο-έξοδο του αγροτικού μηχανήματος από τον περιφερειακό δρόμο. Θέλω, όπως διάβασα τον Κώδικα, θέλω να εννοήσουμε όλοι ότι η σκοπιμότητα, ο στόχος, η ανάλυση και τελικά το πρακτέον αφορά στο πώς με το καλό, με το παιδαγωγικό, με το διδακτικό και τελικά με το κεφάλαιο της ποινής πως θα επέμβουμε στον άνθρωπο, να γίνει καλύτερος οδηγός, πιο προσεκτικός οδηγός για τον εαυτό του, για τα παιδιά του και τον διπλανό οδηγό. Αυτό είναι το μυστικό, έτσι δουλεύουμε, τα υπόλοιπα θα προκύψουν και στα σεμινάρια και στις εκπαιδεύσεις και στις διδασκαλίες που θα κάνουμε και από τα σχολεία.
Η τελευταία παρατήρησή μου είναι λόγια ευγνωμοσύνης για την συνεργασία που έχουμε με το Υπουργείο Μεταφορών και για το ειδικότερον ότι το pointsystem εφαρμόζεται με ένα σύστημα ηλεκτρονικής παρακολούθησης, στην οποία η ηλεκτρονική παρακολούθηση εμείς που χειριζόμαστε τους ηλεκτρονικούς υπολογιστές στην Τροχαία θα έχουμε,- έχουμε τη δέσμευση από το Υπουργείο, από τον κ. Λιάπη και από το Υπουργείο την προμήθεια, θα μας παρασχεθούν ηλεκτρονικοί υπολογιστές, 150 στην πλήρη ανάπτυξη. Ένας μικρότερος αριθμός τώρα ακριβώς για την εφαρμογή, δηλαδή την παρακολούθηση τεχνολογικά με τα μηχανολογικά μέσα δηλαδή με τα ηλεκτρονικά μέσα, των παραβατών και όλου του προγράμματος. Διότι, πρόγραμμα pointsystemυπήρχε το οποίο η χειρονακτική δράση, με το να γράφουμε με το καρμπόν και το μολύβι -ίσως και η ολιγωρία σε κάποιο βαθμό των Υπηρεσιών-, το κατέστησε ανενεργό και νεκρό.
Τώρα ξεκινάμε ένα point system το οποίο δεν το προτείνουμε ως απειλή προς τους οδηγούς, αλλά ουσιαστικά το εκθέτουμε στην επιστημονική κοινότητα και στην κοινωνία μας ως ένα τρόπο ελέγχου συνειδήσεως, να ξέρει ο οδηγός ότι κατά κάποιο τρόπο οι κακές μου πράξεις σημειώνονται. Συνεπώς, ας κάνω όσο το δυνατό ή λιγότερες ή καμία παραβατική συμπεριφορά και πράξη. Αυτές είναι οι σκέψεις μου, προσβλέπω ότι, αυτό το σεμινάριο συνεκπαίδευσης και επικαιροποίησης της γνώσης και των ικανοτήτων μας, δεξιοτήτων μας, θα επιτύχει, όπως και τα επόμενα που θα ακολουθήσουν. Σας ευχαριστώ πολύ κύριε Λιάπη, Κύριοι και Κυρίες του Υπουργείου Μεταφορών και Επικοινωνιών και εμείς της Τροχαίας Κυρίες και Κύριοι ένστολοι εις το καθήκον ευόρκως και χάριν του συνανθρώπου οδηγού. Ευχαριστώ.».
Στη συνέχεια, οι συναρμόδιοι Υπουργοί παρουσίασαν την ηλεκτρονική διασύνδεση των δύο Υπουργείων, η οποία αφορά την καταχώρηση και τη διαβίβαση ηλεκτρονικά από τα Τμήματα Τροχαίας στο Υπουργείο Μεταφορών των στοιχείων του Συστήματος Ελέγχου Συμπεριφοράς Οδηγών (Σ.Ε.Σ.Ο.) αυτοκινήτων και μοτοσικλετών,σε χρονικό διάστημα (20) ημερών, συμπεριλαμβανομένων και των τριών (3) ημερών κατά τις οποίες ο παραβάτης έχει δικαίωμα υποβολής αντιρρήσεων.
Η πιλοτική λειτουργία της εφαρμογής ξεκινά σήμερα (23 Απριλίου 2007) για ένα (1) μήνα σε δυο Τμήματα (το Β` Τμήμα Τροχαίας Αυτοκινητοδρόμων Αττικής και το Τμήμα Τροχαίας Διοδίων Σχηματαρίου). Η πλήρης εφαρμογή του νέου συστήματος προσδιορίζεται χρονικά μετά την 3 Ιουνίου 2007 από τις (97) Υπηρεσίες Τροχαίας της Χώρας και τα (470) Αστυνομικά Τμήματα μικτής αρμοδιότητας.
Μετά την ολοκλήρωση της παρουσίασης, οι συναρμόδιοι Υπουργοί παραχώρησαν Συνέντευξη Τύπου.
Σε δηλώσεις του ο Υπουργός Δημοσίας Τάξεως ανέφερε τα ακόλουθα:
«Όπως είπα, εμείς είμαστε οι Εφαρμοστές του νόμου. Το Επιτελείο μου σε προσυσκέψεις κατέληξε ότι εκεί που είναι τα Τμήματα Τροχαίας θα έχουμε την εξής σχολαστική αντιμετώπιση: Είτε πεζός είναι (ο αστυνομικός) είτε δικυκλιστής, είτε περιπολικό μαζί με την παραδοσιακή χειρόγραφη κλήση θα έχει αναγγελία (αναφορά) στο κέντρο του Τμήματος ή της Διευθύνσεως, αυτού που γράφει με το χέρι του. Κατ΄ αυτόν τον τρόπο κερδίζουμε χρόνο, έχουμε διασταύρωση ύστερα όταν θα πάει το μπλοκάκι στον αστυνομικό που θα κάνει το input που λέμε, την εγγραφή στον ηλεκτρονικό υπολογιστή Θα πάει το μπλοκ με τις κλήσεις και ταυτόχρονα θα έχει και την προαναγγελία από το ηχητικό, δηλαδή από το ηλεκτρονικό τί ανήγγειλε (ανέφερε) ότι έγραψε. Έχουμε μια πρώτη διασταύρωση, μια ταχύτητα και ταυτόχρονα τι έχουμε ακόμη; Έχουμε απαλλαγή από τον πειρασμό να σβήσεις την κλήση! Και είμαστε έτοιμοι να το εγγυηθούμε αυτό στους οδηγούς μας, στους συμπολίτες μας, για να ξέρουν ότι το δίκαιο κατοχυρώνεται και θωρακίζεται με την αναγκαία αρετή της αντικειμενικότητας και της ισονομίας. Έτσι θα δουλέψουμε. Έτσι θα αξιοποιήσουμε όλο αυτό το σύστημα που κάνει το Υπουργείο (Μεταφορών) του εκσυγχρονισμού.»
Ερώτηση δημοσιογράφου: (Ως προς τη διόρθωση-αναίρεση λαθών καταχώρισης).
Υπουργός Δημοσίας Τάξεως: Όχι, εμείς εγγυώμεθα ότι αποκλείεται να αναιρεθεί. Και μιλάω τώρα μέχρι να το στείλουμε και στο κεντρικό σύστημα του Υπουργείου Μεταφορών που φυσικά και εκεί αποκλείεται. Πρέπει να έχει κανείς ολόκληρο σύστημα αναιρέσεως. Δεν γίνεται.
Ερώτηση δημοσιογράφου: (Ως προς τον έλεγχο – επανεξέταση των οδηγών).
Υπουργός Δημοσίας Τάξεως: Έχω στα δικά μου υπηρεσιακά γυμνάσματα, έχω βρει ότι θα ερωτά ο αστυνομικός ένα κέντρο το οποίο αυτομάτως θα του απαντά τί είναι ο κύριος. Δεν θα κυκλοφορεί ο αστυνομικός με έναν τόμο από τον οποίο θα έχουν αφαιρεθεί τα διπλώματα ή είναι στην ειδοποίηση, η ειδοποίηση δεν με ενδιαφέρει. Αλλά θα ερωτά μέσω του κέντρου: «Αυτός ο οδηγός ο αριθμός βασικά- σε ποιό status είναι όσον αφορά το pointsystem;» και θα λαμβάνει απάντηση.
[
] Ερώτηση δημοσιογράφου: (Εάν θα ισχύσει το σύστημα από 3 Ιουνίου σε όλα τα Τμήματα Τροχαίας και ως προς τον εφοδιασμό ηλεκτρονικών υπολογιστών από τα Τμήματα Τροχαίας)
Υπουργός Δημοσίας Τάξεως: Εκτός από την ευγενική προσφορά της συνεργασίας των 150 ηλεκτρονικών υπολογιστών, 45 παραδοτέοι σήμερα και οι άλλοι μέχρι τον Μάιο, εντός του Μαΐου. Το υπόλοιπο γιατί έχουμε πολλά Τμήματα, θα ικανοποιείται από τους υπάρχοντες τερματικούς που έχουμε ήδη στην Αστυνομία.
Ερώτηση δημοσιογράφου: (εάν θα μπορεί η Αστυνομία να βλέπει ό,τι βλέπει το Υπουργείο Μεταφορών, δηλαδή τους βαθμούς στο point system που έχει ο κάθε οδηγός).
Υπουργός Δημοσίας Τάξεως: Θα μπορεί. Είναι αμφίδρομο. Αυτό είναι αμφίδρομο και όσο αφορά την εκδοχή του λάθους επειδή έχουμε ένα σύστημα διασταυρώσεως εντός της ημέρας και εντός της εβδομάδος σε δύο φάσεις όπως είπαμε, αποκλείεται διόρθωση λάθους. Το σύστημα διασταυρώσεως τίθεται, ημερήσιο και εβδομαδιαίο, ακριβώς για να αποκλείουμε το ενδεχόμενο της παρεμβάσεως με το πρόσχημα του λάθους. Το λάθος το ελέγξαμε δύο φορές. Λήξις!
[
] Ερώτηση δημοσιογράφου: (Ως προς τα εγχειρίδια Τροχαίας)
Υπουργός Δημοσίας Τάξεως: Θέλω να σας πω ότι έχουμε και του Λαμπρακάκη και του Πανταζόπουλου και άλλα πολύτιμα πονήματα. Δεν αφήνουμε κανένα να πέσει κάτω. Όλη τη σοφία που εγγράφεται σε αυτά την δανειζόμαστε και τη διαχέουμε σε όλες τις Υπηρεσίες και σε όλους τους οδηγούς κατά το δυνατόν με ένα σύστημα ενημέρωσης και διάδοσης των μηνυμάτων αυτών. Μην υπεισερχόμεθα στο ποιοί συνέγραψαν και πόσο κατάλληλα είναι. Δεν αφήνουμε τίποτα να πέσει κάτω αναξιοποίητο.
Η καταληκτική μου λέξη η δική μου: Ευχαριστίες. Δεν είναι απλά μια επίδειξη καλών προθέσεων που κάνουμε οι δυο μας για τη φιλία μας, για την μακρά πολιτική μας συνεργασία. Είναι και η αγωνία μας να φέρουμε αποτελέσματα. Να έχουμε μηδέν θανάτους και σημειώνω εν παρενθέσει -σαν οφειλόμενη αναφορά- και καθόλου αναπηρικές επιπτώσεις, το άλλο δράμα που στοιχίζει στους ανθρώπους, στις οικογένειες, στην κοινωνία μας. Ευχαριστίες λοιπόν και σε εσάς που μας δώσατε την συμμετοχή σας σε αυτό να κάνουμε την τριμερή σχέση: Υπουργεία, Media και Κοινωνία. Σας ευχαριστώ.»
Επισυνάπτεται σχεδιάγραμμα του Συστήματος Ελέγχου Συμπεριφοράς Οδηγών (Σ.Ε.Σ.Ο.)
Για περισσότερες πληροφορίες | Τηλ. | : | 210 6977505 |
Fax | : | 210 6929764 | |
: | elasgrty@mopo.gr |
Αθήνα, 23/04/2007