Σα 8 Φεβρουαρίου 25
ΑρχικήΔελτία Τύπου 2006Δελτία Τύπου Δεκέμβριος 200607-12-2006: Συνέντευξη Τύπου στο πλαίσιο της παρουσίασης του Σχεδίου «ΙΛΑΕΙΡΑ»

07-12-2006: Συνέντευξη Τύπου στο πλαίσιο της παρουσίασης του Σχεδίου «ΙΛΑΕΙΡΑ»

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΤΑΞΗΣ
ΑΡΧΗΓΕΙΟ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΑΣΤΥΝΟΜΙΑΣ
ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ
 

Αθήνα, 07/12/2006

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
 

Στο πλαίσιο της επίσημης παρουσίασης του Σχεδίου «ΙΛΑΕΙΡΑ» για την αντιμετώπιση και καταπολέμηση της παράνομης διακίνησης ανθρώπων που ξεκίνησε σήμερα (7-12-2006) και θα ολοκληρωθεί αύριο στο ξενοδοχείο «DIVANI APOLLON» (Καβούρι Αττικής), παραχωρήθηκε κοινή συνέντευξη Τύπου του Υπουργού Δημοσίας Τάξεως κ. Βύρωνα Πολύδωρα και του Αντιπροέδρου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής κ. Franco Frattini:

 

Κος ΠΟΛΥΔΩΡΑΣ:

Κυρίες και κύριοι, είμαστε στην ευχάριστη θέση να σας ανακοινώσουμε ότι σήμερα πραγματοποιήσαμε την εναρκτήρια συνεδρίαση για μια, θα έλεγα, πολύ φιλόδοξη άσκηση πεδίου υπό το όνομα ΙΛΑΕΙΡΑ. Είναι μια άσκηση με πρωτοβουλία της Ελληνικής Αστυνομίας και σε συνεργασία με τα συναρμόδια Υπουργεία Δικαιοσύνης, Εσωτερικών & Παιδείας. ’Ασκηση η οποία σχεδιάστηκε από τους Έλληνες εμπειρογνώμονες και η οποία έχει τεθεί από την πρώτη στιγμή υπό την τιμητική αιγίδα του Φράνκο Φρατίνι, τον οποίο και ευχαριστούμε δημόσια διότι έθεσε υπό την πνευματική, πολιτική, αλλά και οικονομική αιγίδα την άσκηση ΙΛΑΕΙΡΑ ως Αντιπρόεδρος της Επιτροπής και ως υπεύθυνος για τα θέματα δικαιοσύνης, εσωτερικών και ασφάλειας στην Ευρωπαϊκή Ένωση ώστε να πραγματοποιήσουμε σήμερα αυτή την εναρκτήρια συνεδρίαση.
 

Η άσκηση, το σχέδιο μπορεί να είναι πολύ φιλόδοξο αλλά έχει μερικές υποχρεώσεις οι οποίες το καθιστούν και εφικτό και σε εμάς που μετέχουμε, τους διοργανωτές και τους συμμετέχοντες και μας δίνει ελπίδες και αισιοδοξία αποτελεσματικότητας.
 

Τρία είναι τα χαρακτηριστικά τα οποία θέλουμε να προσδοθούν στις συνεργαζόμενες Αστυνομίες και στις συνεργαζόμενες χώρες με το σχέδιο ΙΛΑΕΙΡΑ.
 

Το ένα είναι το ανθρωπιστικό. Η ανθρώπινη ευαισθησία, δηλαδή μια συνειδητοποίηση των κοινωνιών μας και των κυβερνήσεών μας στην παραδοχή ότι είναι αποτρόπαιο έγκλημα και ότι αυτό θα πρέπει να το αντιμετωπίσουμε, να το αποσαθρώσουμε ως σύγχρονη μάστιγα των κοινωνιών μας.
 

Η διάσταση της ανθρώπινης ή ανθρωπιστικής ευαισθησίας κυριαρχεί και στην πολιτική της Ευρωπαϊκής Ένωσης γι’ αυτό το έγκλημα. Δηλαδή σηκώνουμε ένα συναγερμό των κοινωνιών και των διοικήσεων και των administrations προς την κατεύθυνση να λάβουμε γρήγορα αυτά τα αναγκαία μέτρα για την αντιμετώπιση της σύγχρονης δουλείας, αυτού του αποτρόπαιου εγκλήματος.
 

Συναντώμεθα ως ευρωπαϊκή πολιτική, συναντώμεθα και ως περιοχή των Βαλκανίων για να εγείρουμε αυτό τον συναγερμό και όχι μόνο των Βαλκανίων, γιατί είναι και η Ρωσία και Χώρες της ευρύτερης περιοχής. 
 

Το δεύτερο χαρακτηριστικό που διέπει την άσκηση είναι η συνεργασία. Θέλουμε συνεργασία στα νομικά κείμενα όπως κάνουμε στα συμβούλια υπό την Προεδρία του Φράνκο Φρατίνι. Θέλουμε συνεργασία των εθνικών κυβερνήσεων μεταξύ τους. Θέλουμε συνεργασία των εμπειρογνωμόνων, δηλαδή της Αστυνομίας και των άλλων Υπηρεσιών. Αυτό είναι το επιδιωκόμενο και προκύπτει ως ανάγκη την οποία χειριζόμαστε.
 

Το τρίτο είναι η ευρωπαϊκή δράση. Η ευρωπαϊκή δράση θέλει να επιδείξει και είναι στην πρωτοπορία αυτών των πολιτικών, δηλαδή στο πεδίο της ειρήνης, της ασφάλειας και της ελευθερίας στην Ευρώπη, αυτές τις κατοχυρωμένες και καθοδηγούσες όλους μας αξίες οι οποίες θέλουμε να εκταθούν, να επεκταθούν σε όλη την ευρύτερη, την μείζονα περιοχή της Ευρώπης με ευρωπαϊκές πρωτοβουλίες.
 

Αυτές οι ευρωπαϊκές πρωτοβουλίες βρίσκονται και στο σχέδιο ΙΛΑΕΙΡΑ μέσω της γραμμής των συνεργασιών.
 

Μετέχουν στην άσκηση και σε αυτή την εναρκτήρια συνεδρίαση περισσότερες από 30 χώρες και όλοι οι Διεθνείς Οργανισμοί. INTERPOL, EUROPOL, EUROJUST, FRONTEX κλπ. Είμαστε εντυπωσιασμένοι και ευγνώμονες από τη συμμετοχή όλων των κρατών και των διοικήσεων, τα οποία (κράτη και διοικήσεις) προσκαλέσαμε. 
 

Οι εισηγήσεις που διατυπώθηκαν ήταν ανωτάτου επιπέδου. Εκτός από τους πολιτικούς και τις εισηγήσεις των παρισταμένων Υπουργών, είχαμε την παρουσίαση από τους σχεδιαστές, δηλαδή τον κύριο Γαλιάτσο και τον κύριο Σκότη, Ταξίαρχο και Στρατηγό αντίστοιχα και στη συνέχεια την κυρία Ανδρεάκου, υπεύθυνη Διευθύντρια στην Δ/νση του trafficking και τον κύριο Κωνσταντόπουλο της Διεθνούς Συνεργασίας.
 

Έλαβαν τον λόγο στη συνέχεια και τώρα η συζήτηση συνεχίζεται όλοι οι μετέχοντες Αρχηγοί των αντιπροσωπειών από τις 25 χώρες με δικαίωμα συμμετοχής και λόγου και από τις άλλες 8, 9, φτάνουμε 34, 35, εκτός από τους Διεθνείς Οργανισμούς, που μετέχουν ενεργά στη συζήτηση.
 

Έχουμε επιτύχει ήδη, όπως είπε και ο Φράνκο Φρατίνι, ένα στόχο. Αυτή την public awareness, τον δημόσιο συναγερμό, τη γνώση, τη συνειδητοποίηση του προβλήματος και προχωρούμε και σε δράσεις.
 

Η άσκηση σήμερα είναι στην κύρια συνεδρίαση, αύριο θα έχουμε μόνο εμπειρογνώμονες, αλλά έχει και μήκος χρόνου για την σπουδή άπειρων σεναρίων και υποθέσεων στη πράξη, υποθέσεων εργασίας, προς αντιμετώπιση.
 

Σταματώ εδώ, αυτή είναι η εισαγωγή που ήθελα να κάμω πάνω στο θέμα όπως είδατε. Εκφράζω και πάλι δημόσια τις ευχαριστίες μου για την τιμητική παρουσία του Φράνκο Φρατίνι, του καλού μας φίλου και πολύτιμου οδηγού σκέψεις και πολιτικών μέσα στο Συμβούλιο, μέσα στη Κομισιόν. Εκφράζουμε τις ευχαριστίες μας για την παρουσία του εδώ και θεωρούμε ότι η παρουσία του είναι και η εγγύηση για την ολοκλήρωση της επιτυχίας της άσκησης η οποία θα ολοκληρωθεί νομίζω σε ένα 10μηνο από σήμερα.
 

Σας ευχαριστώ πολύ. Θέλω να παρακαλέσω τον κύριο Φράνκο Φρατίνι, τον κύριο Αντιπρόεδρο, να μας κάνει μια εισαγωγή επί του θέματος. 
 

Ο κύριος Φρατίνι έχει το λόγο.
 

Κος ΦΡΑΤΙΝΙ:

Ευχαριστώ πολύ. Καταρχάς θα ήθελα να πω ότι χαιρετίζω θερμά την πρωτοβουλία που έλαβαν οι ελληνικές αρχές και ειδικότερα ο καλός μου φίλος Υπουργός κύριος Πολύδωρας.
 

Ο Υπουργός σας έδωσε ήδη μια πρώτη εικόνα του έργου, του προγράμματος ΙΛΑΕΙΡΑ το οποίο είμαι βέβαιος ότι θα είναι επιτυχημένο. 
 

’Ακουσα με προσοχή τις παρουσιάσεις των αρμοδίων της Ελληνικής Αστυνομίας και μπορώ να πω ότι είναι πράγματι ένα φιλόδοξο αλλά και ρεαλιστικό σχέδιο. Τους επόμενους μήνες θα έχουμε επιχειρησιακή συνεργασία στην περιοχή αυτή. Δηλαδή την περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης η οποία αποτελεί περιοχή κλειδί για την αντιμετώπιση του φαινομένου της εμπορίας ανθρώπων.
 

Και γνωρίζετε ότι υπολογίζεται ότι υπάρχει ένας αυξανόμενος όγκος θυμάτων του φαινομένου αυτού. Έχουμε δηλαδή είτε την διέλευση θυμάτων είτε τον προορισμό τους. Και κάθε χρόνο έχουμε γύρω στα 250.000 θύματα της εμπορίας και κυρίως παιδιά και νεαρά κορίτσια.
 

Ο κύριος σκοπός δυστυχώς αυτής της εμπορίας, είναι η σεξουαλική εκμετάλλευση. Για αυτό το λόγο πρέπει να προλάβουμε.  Πρέπει δηλαδή να προστατεύσουμε τα θύματα, αλλά πρέπει επίσης και να επιβάλουμε κυρώσεις, να τιμωρήσουμε δηλαδή τους διακινητές. Και πιστεύω ότι η περιφερειακή συνεργασία είναι το κλειδί για την επιτυχία. Διότι θα πρέπει να ανταλλάσσουμε περισσότερα δεδομένα, περισσότερες πληροφορίες.
 

Χάρηκα ιδιαίτερα που είδα σήμερα το πρωί τόσους πολλούς εθνικούς αντιπροσώπους από χώρες των δυτικών Βαλκανίων. Που πρέπει να έρθουν πιο κοντά και να συνεργαστούν με τα κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης μέσα σε ένα ευρύτερο πλαίσιο που θα συμπεριλαμβάνει την EUROPOL, την EUROJUST, οι οποίοι και θα είναι συντονιστές των ευρωπαϊκών στρατηγικών. Όπως επίσης και της INTERPOL.
 

Πρέπει να σας πω και πάλι, ότι το σχέδιο αυτό δεν υποστηρίζεται μόνο από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Νομίζω ότι θα αποτελέσει ένα πολύ καλό παράδειγμα και μόλις πρότεινα στον Υπουργό Δημόσιας Τάξης να διοργανώσει στο τέλος του σχεδίου αυτού μια εκδήλωση αποτίμησης αν θέλετε ή καταγραφής των αποτελεσμάτων μέσω της οποίας θα μπορέσει να δείξει και στα άλλα κράτη-μέλη πόσα αποτελέσματα μπορούν να επιτευχθούν μέσω της συνεργασίας για την εξάρθρωση δικτύων αλλά και πόσο μεγάλη σημασία έχει η ανταλλαγή επιχειρησιακών δεδομένων και η εφαρμογή εθνικών στρατηγικών για την προστασία θυμάτων.
 

Και όταν μιλάω για την προστασία θυμάτων, εννοώ την ευαισθητοποίηση κυρίως στις χώρες προέλευσης. Διότι πολύ συχνά γνωρίζουμε ότι τα θύματα παγιδεύονται από τους διοργανωτές, από τους διακινητές δηλαδή. Τους γίνονται δήθεν φυσιολογικές προτάσεις για μια δουλειά στην Ευρώπη.
 

Πρέπει λοιπόν να ευαισθητοποιήσουμε τις οικογένειες και τα ίδια τα εν δυνάμει θύματα ότι αυτά όλα δεν αντιστοιχούν στην πραγματικότητα. Ότι τους προτείνεται ένας παράδεισος ενώ στην πραγματικότητα πρόκειται για μια κόλαση που θα ζήσουν στους δρόμους της Ρώμης, του Λονδίνου και αλλού.
 

Για αυτό προτείνουμε λοιπόν μια ενίσχυση, μια καμπάνια για την ευαισθητοποίηση. Και βεβαίως στη συνέχεια έχουμε την τιμωρία που πρέπει στους διακινητές, στους δράστες, εκείνους που εκμεταλλεύονται παιδιά και νεαρά κορίτσια. Και προς αυτούς θα πρέπει να επιδείξουμε μηδενική ανοχή.
 

Για αυτό λοιπόν έχω προτείνει επανειλημμένα να γίνουμε πιο σκληροί όταν ταξινομούμε αυτά τα εγκλήματα, όταν τα προσδιορίζουμε. Δεν πρόκειται για απλή «πορνεία», πρόκειται για δουλεία.   Και κατανοείτε ποια είναι η διαφορά όταν κατηγορείται κάποιος για την εκμετάλλευση και την εκπόρνευση και πόσο διαφορετικό είναι αυτό από την κατηγορία που θα πρέπει να απαγγελθεί στους δράστες αυτούς.
 

Πρόκειται για έναν φαύλο κύκλο. Διότι οι διακινητές ταπεινώνουν τα θύματα. Από την άλλη πλευρά θέλουμε τα θύματα να συνεργαστούν με την Αστυνομία για να μπορέσουν να ξεφύγουν από τα πλοκάμια αυτών των διακινητών και να μπορέσουν να ενταχθούν στο κοινωνικό σύνολο.
 

Όλα αυτά είναι στόχοι ευρωπαϊκοί. Είχα την ευκαιρία με την συνάντησή μου αυτή με τον κύριο Πολύδωρα να του προτείνω να ασχοληθούμε και με την πρόκληση της παράνομης μετανάστευσης και τις διασυνδέσεις αν θέλετε μεταξύ παράνομης μετανάστευσης και εμπορίας ανθρώπων, μέσω της ανατολικής Μεσογείου, Τουρκίας κλπ.
 

Και πρότεινα να μελετηθεί η δυνατότητα ενός προγράμματος Ευρωπαϊκού και είμαι σίγουρος ότι θα το σκεφτεί αυτό ο Υπουργός, σε συνεργασία με άλλα ευρωπαϊκά κράτη όπως η Βουλγαρία, η Ρουμανία που θα είναι πλήρη μέλη σύντομα και την Τουρκία. Έτσι ώστε να υπάρχει επιχειρησιακή συνεργασία η οποία θα εκτείνεται από τη Μαύρη Θάλασσα μέχρι την Ανατολική Μεσόγειο. Και αυτό θα ήταν ένα φιλόδοξο σχέδιο. Θα το συζητήσουμε αυτό τους επόμενους μήνες.
 

Είμαι βέβαιος όμως ότι ο Υπουργός θα τη σκεφτεί αυτή την πρόταση.
  

Κος ΠΟΛΥΔΩΡΑΣ:

Ευχαριστούμε Φράνκο. Έχω δύο παρατηρήσεις για αυτή την εξαιρετική παρουσίαση. Η πρώτη παρατήρηση όπως ακούσατε, κυρίες και κύριοι, είναι ότι περιβάλλεται από μια σοφία τόσο ο ίδιος ο κύριος Φρατίνι όσο και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Όσον αφορά τα θέματα δηλαδή της ελευθερίας, της δικαιοσύνης και της ασφάλειας.
 

Δεν πρόκειται για γενικές περιγραφές των ιδανικών μας. Σας έδειξε ακριβώς ποια είναι τα κεφάλαια πολιτικών οι οποίες θα πρέπει να εφαρμοστούν. Και είμαστε έτοιμοι στο Σώμα μας υπό την προεδρεία του και την καθοδήγησή του θα έλεγα, είμαστε έτοιμοι λοιπόν να εφαρμόσουμε πολιτικές οι οποίες θα σώσουν τις κοινωνίες και θα μειώσουν τον αριθμό των θυμάτων, στο μηδέν (0) θα θέλαμε να πιστεύουμε.
 

Αυτό είναι μια γενική παρατήρηση αν μου επιτρέπεται. Αλλά και δεύτερον, με χαρά δέχομαι αυτή την πρόταση που έκανε να υπάρξει δηλαδή μια συνάντηση στις Βρυξέλες όπου θα γίνει αποτίμηση των αποτελεσμάτων αυτού του σχεδίου. Πράγματι, σε 10-11 μήνες θα μπορούμε να το κάνουμε αυτό.
 

Κατά τρίτον, ως Ελληνική Διοίκηση αλλά και εγώ προσωπικά μπορώ να πω αισθάνομαι μεγάλη τιμή να μου ανατίθεται η εφαρμογή μιας κοινής συντονισμένης πολιτικής για την αντιμετώπιση της παράνομης μετανάστευσης ή αν θέλετε της αντιμετώπισης εξαγωγής εγκλήματος προς την Ευρώπη από την Ανατολική Μεσόγειο. Και πράγματι θα υπάρξουν συντονισμένες προσπάθειες μεταξύ Ελλάδας, Κύπρου.
 

Σε αυτή την πρωτοβουλία ανέθεσε στην Ελλάδα τον καθοδηγητικό ρόλο, αλλά θα συμμετέχουν και άλλες γείτονες χώρες για αυτόν τον συγκεκριμένο στόχο. Επίσης, χαιρόμαστε να αναλαμβάνουμε αυτή την ηθική αλλά και διοικητική στήριξη από την Επιτροπή. 
 

Αυτές είναι οι παρατηρήσεις μου όσον αφορά τα λόγια του κυρίου Φρατίνι και τα όσα μου ανέθεσε. Ευχαριστώ πολύ Φράνκο. 
 

Έχετε το λόγο.
 

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:

Αυτό που για εσάς αποτελεί μέγιστο κανόνα είναι το να αποτραπεί αυτό που λέμε μετανάστευση και η οικονομική εκμετάλλευση σε χώρες όπως είναι η Τουρκία και άλλες, αλλά και οι χώρες της πρώην Ανατολικής Ευρώπης. Αυτό ωστόσο προϋποθέτει και εάν θυμάμαι καλά υπήρξε παλιότερα ένα πρόγραμμα, το οποίο δεν νομίζω ότι προχώρησε, της ενίσχυσης προκειμένου να αποτραπεί η οικονομική εκμετάλλευση της οικονομικής ανάπτυξης των χωρών αυτών, που αναφερόμαστε, που έχουμε δηλαδή το φαινόμενο του trafficking. 
 

Σε αυτή την κατεύθυνση ποιες ενέργειες έχουν γίνει και μια και είμαστε από τις χώρες οι οποίες υποδεχόμαστε αλλά και διακινούμε θύματα του trafficking, τι ενέργειες σκοπεύετε να γίνουν εδώ στο εσωτερικό προκειμένου και να ενισχυθεί, αυτό που λέμε, η αστυνόμευση των συνόρων, αλλά και σε σχέση με τα θύματα του trafficking, στο πως θα γίνεται η αρωγή των θυμάτων.
  

Κος ΠΟΛΥΔΩΡΑΣ:

Ευχαριστώ πολύ. Η ερώτησή σας διαιρείται σε δύο κεφάλαια. Το ένα είναι το κεφάλαιο της οικονομικής ενίσχυσης από τις χώρες καταγωγής. Εκεί δεν είναι στενά στο αντικείμενο το δικό μας, δηλαδή της Επιτροπής για την ελευθερία, την δικαιοσύνη και την ασφάλεια στην Ευρώπη. Είναι ένα ευρύτερο σχέδιο, θα έλεγα για τα δικά μας μέτρα και σταθμά τα Ελληνικά με το πρόγραμμα της ελληνικής διπλωματίας και για τα Βαλκάνια και για τις άλλες χώρες που ενδιαφέρει η ερώτησή σας.
 

Το δεύτερο μέρος είναι πάνω στο θέμα μας, της ΙΛΑΕΙΡΑ, το δεύτερο μέρος της ερωτήσεώς σας και είμαι έτοιμος να απαντήσω και για λογαριασμό του Φράνκο.
 

Εμείς εδώ δουλεύουμε πάνω σε δύο κατευθύνσεις. Στο διασυνοριακό κεφάλαιο και στο κεφάλαιο της περιθάλψεως των θυμάτων του trafficking. Είναι μια ολόκληρη διαδικασία για τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, για την Ελλάδα στην προκειμένη περίπτωση, που υποδέχονται αυτά τα θύματα.
 

Η δεύτερη διαδικασία δεν σταματά ποτέ. Οργανώνουμε δράσεις και με το Υπουργείο Υγείας και με το Υπουργείο Παιδείας και με το Υπουργείο Δικαιοσύνης και με το Υπουργείο Εσωτερικών. Αυτή ήταν και η σημασία των παρεμβάσεων των Υπουργών σήμερα στη συνεδρίασή μας.
 

Γενικώς για το τί μέτρα λαμβάνουμε και όπως βγαίνει και από το ΙΛΑΕΙΡΑ και από την όλη σχεδίαση να σας τα πω σε τρεις διαστάσεις: 
 

Πρώτον, πληροφορίες σε μόνιμη βάση δεδομένων και ανταλλαγή πληροφοριών, πάλι για την μόνιμη βάση των δεδομένων και αξιολόγησή τους.
 

Δεύτερον, γρήγορη αξιοποίηση των πληροφοριών του εγκληματικού γίγνεσθαι, δηλαδή μη χάσουμε χρόνο, όταν το έγκλημα λαμβάνει χώρα. Να έχουμε αμέσως σε κάθε επεισόδιο γρήγορη ανταλλαγή πληροφοριών και συνακόλουθη δράση.
 

Το τρίτο είναι το επιχειρείν. Με γρήγορες δράσεις και συνεχείς παρενοχλήσεις. Το μεγαλύτερο πλεονέκτημα, λέω στον Φράνκο Φρατίνι και στα Συμβούλια, που παίρνει ο κακοποιός απανταχού της γης είναι το πλεονέκτημα της μη παρενόχλησής του. Οι Αστυνομίες, τα επιτελεία, οι συνεργασίες πρέπει να αποσκοπούν στο να μην δίνουν «εύκολο καιρό» του κακοποιού. Μέχρι τελικής εξαλείψεως ή εξαρθρώσεως των κυκλωμάτων και των συστημάτων του οργανωμένου εγκλήματος. 
 

Ευχαριστώ. ’Αλλες δύο ερωτήσεις, γιατί έχουμε μια συνάντηση του κυρίου Βαληνάκη με τον κύριο Φρατίνι. 
 

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:

Θα κάνω την ερώτησή μου στον Αντιπρόεδρο της Επιτροπής, τον κύριο Φρατίνι. Είπατε νωρίτερα ότι τα θύματα της εμπορίας θα πρέπει να δέχονται περίθαλψη στις χώρες όπου αυτά εντοπίζονται. Όχι δηλαδή στις χώρες προέλευσής τους, αλλά στις χώρες όπου εντοπίζονται.
 

Με ποιο τρόπο μπορεί να γίνει αυτό;
 

Κος ΦΡΑΤΙΝΙ:

Αυτό είναι απλό. Έχουμε μια Ευρωπαϊκή Οδηγία η οποία και θα εφαρμοστεί πλήρως και οι Ελληνικές Αρχές εφαρμόζουν ήδη αυτή την Οδηγία, η οποία ετέθη σε εφαρμογή πριν από λίγους μόλις μήνες. Αυτή η Οδηγία αναφέρει σαφέστατα ότι οι Αρχές της φιλοξενούσας ή της χώρας υποδοχής θα πρέπει να δίνουν άδεια παραμονής ή έστω προσωρινής παραμονής στα θύματα αυτού του φαινομένου της εμπορίας και θα πρέπει να τους παρέχουν όλα τα κοινωνικά δικαιώματα στη χώρα υποδοχής, έτσι ώστε να ενθαρρυνθούν, να σπάσουν αυτό το φαύλο κύκλο μεταξύ των διακινητών και των θυμάτων. Διότι μόνο μέσω αυτού του σπασίματος, αν θέλετε, του φαύλου κύκλου, θα μπορέσουν να δώσουν ένα καλό παράδειγμα και στα άλλα θύματα για να ενθαρρυνθούν να αποδράσουν.
 

Μια δεύτερη πρωτοβουλία σε ευρωπαϊκό επίπεδο είναι από το 2007 η δημιουργία πολύγλωσσων τηλεφωνικών γραμμών μέσω των οποίων θα δίνεται αρωγή σε θύματα εμπορίας. Εάν χρειάζεται κανείς άμεση βοήθεια και δεν γνωρίζει την γλώσσα θα πρέπει να βρει έναν ομόγλωσσό του. Για αυτό λοιπόν θα υπάρχει από το 2007 και μετά ο αριθμός 117 και μετά άλλα τρία ψηφία θα έχει ο αριθμός αυτός ανάλογα, μέσω του οποίου τα θύματα θα μπορούν να αναζητήσουν βοήθεια και συγκεκριμένες απαντήσεις στα ερωτήματα που θα θέλουν να θέσουν.
 

Μέχρι τώρα όλα τα κράτη μέλη πάντως υποχρεούνται να παρέχουν άδειες παραμονής.
 

Κος ΠΟΛΥΔΩΡΑΣ:

Ευχαριστούμε. Τελευταία ερώτηση. 
 

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:

Μια ερώτηση για τον κύριο Φρατίνι. Θα ήθελα να ξεκαθαρίσω οποιοδήποτε πρόγραμμα και ειδικότερα στην Νοτιοανατολική Ευρώπη, όπως είναι το ΙΛΑΕΙΡΑ, περιλαμβάνει και κάποιου είδους οικονομική βοήθεια προς τα κράτη που δεν μετέχουν; Τι μπορούμε να κάνουμε;
 

Κος ΦΡΑΤΙΝΙ:

Μπορεί να γίνει συγχρηματοδότηση τέτοιων project. Στην περίπτωση του ΙΛΑΕΙΡΑ έχουμε ένα πρόγραμμα υπό την ηγεσία, υπό την διεύθυνση ενός κράτους μέλους, της Ελλάδας δηλαδή, αλλά υπάρχει και η δυνατότητα συγχρηματοδότησης μέσω διαφορετικών δημοσιονομικών γραμμών για κράτη των Δυτικών Βαλκανίων.
 

Θα γνωρίζετε ότι έχουμε συμφωνίες με τέτοιες χώρες, οπότε είναι δυνατό να χορηγηθούν κονδύλια προς αυτές. Πριν από μια δύο βδομάδες υπήρχε μια συνάντηση σημαντική στα Τίρανα στην οποία συνάντησα τους Υπουργούς Εσωτερικών των Δυτικών Βαλκανίων και τους βεβαίωσα ότι μπορεί να υπάρχει υποστήριξη στην καταπολέμηση της εμπορίας, αλλά και άλλων μορφών εγκληματικών.

 
 

Για περισσότερες πληροφορίεςΤηλ. :210 6977505
Fax :210 6929764
e-mail :elasgrty@mopo.gr

Τελευταίες Αναρτήσεις