Η παρέμβαση οργανώνεται σε τρία σημεία. Ότι τώρα φτάνουμε, μετά από την ανάληψη και πολλά Συμβούλια Υπουργών Εσωτερικών και Δικαιοσύνης που έχουμε συζητήσει το θέμα, σε αποφάσεις. Θέλουμε να ελπίζουμε ότι στο Συμβούλιο Κορυφής της Χάγης μπορούμε να έχουμε ένα κείμενο αποφάσεων για την περαιτέρω δράση. Το πλαίσιο της πολιτικής το περιέγραψε ο Φράνκο (ενν. τον Αντιπρόεδρο της Κομισιόν, αρμόδιο για θέματα Εσωτερικών Υποθέσεων, Ασφάλειας και Δικαιοσύνης Φράνκο Φραττίνι) με σαφήνεια. Θέλουμε να κινηθούμε σε ένα δίπολο κατά το οποίο ο ένας πόλος είναι ο ανθρωπισμός, ο πολιτισμός μας, η ιστορική συνείδηση για το ότι επειδή έχουμε ένα οικονομικό και πολιτισμικό ή και πολιτικό προβάδισμα, δεν σημαίνει ότι θα πρέπει να είμαστε αδιάφοροι για εκείνους οι οποίοι γίνονται πολιτικοί ή εργατικοί μετανάστες, συνήθως δε άνθρωποι της απελπισίας οι οποίοι συναντώνται με το τείχος της ευημερίας θα έλεγα παραστατικά. Συγκρούονται!
Αν ήμασταν σε εικόνες της εποχής του φεουδαλισμού, φαντάζομαι να είναι κάστρο και να έρχονται από όλο τον κόσμο όλοι για να εισβάλουν στο κάστρο. Η πολιτική λοιπόν είναι ανθρωπισμός, ανθρωπιά και ταυτόχρονα μια πολιτική με συνδυασμένες δράσεις επιχειρησιακού χαρακτήρα. Η πρόθεση είναι το όργανο, το εργαλείο, μπορούμε εκεί να οικοδομήσουμε. Αυτή είναι η πρώτη παρατήρηση, συνεπώς συμφωνώ απολύτως με την εισήγηση του κυρίου Φραττίνι και με όλο το προηγούμενο υλικό που έχουμε για να παραγάγουμε πολιτική. Η δεύτερη παρατήρησή μου είναι καθαρά πολιτική και θέλω να πω στους παρατηρητές εταίρους μας του Βορρά και της Κεντρικής Ευρώπης ότι εδώ δεν είμαστε ένα συνωμοτικό κλαμπ, είμαστε αντιπρόσωποί τους, των ανθρώπων του Βορρά, των συνευρωπαίων μας. Από ποιά άποψη: ότι δεν έχουμε μια μικρή κλίμακα να αντιμετωπίσουμε το πρόβλημα, αλλά έχουμε την μεγάλη ευρωπαϊκή κλίμακα και εμείς οι οχτώ που είμαστε εδώ.
Ποια είναι η κοινότητα του ενδιαφέροντος; Η κοινότητα του ενδιαφέροντος είναι απλή. Ότι εγώ παραδείγματος χάριν, δέχτηκα το 2006, το έχω πει και στο Τάμπερε και σε άλλα Συμβούλια αλλά και το επικαιροποιώ, από τα ανατολικά σύνορά μου 13.000 illegal immigrants και από τα λοιπά θαλάσσια, πάντα δέκα, σύνολο 23.000. Προχθές, για τη συχνότητα της ζωής, είχαμε 61 από τη Σενεγάλη και πέντε διακινητές που τους συλλάβαμε. Οι διακινητές είναι ένα ειδικό κεφάλαιο Φράνκο (ενν. τον Φ. Φραττίνι). Πρέπει να δουλέψουμε σε ποινική βάση σχετικά με το πώς σκεφτόμαστε τις ρυθμίσεις και τις αποφάσεις των Δικαστηρίων μας. Πρέπει να βρούμε τον τρόπο πώς να αντιμετωπίσουμε αυτούς τους διακινητές. Βήμα-βήμα θυμάμαι 23.000 illegal immigrants δέχεται η Ελλάδα από τα θαλάσσια σύνορά της, τα ανατολικά και λοιπά θαλάσσια. Λέω στους Ευρωπαίους στους Βορείους και της Κεντρικής Ευρώπης εταίρους μας. Αυτοί, potentially, είναι οι δικοί τους uninvited visitors. Είναι θέμα χρόνου όταν τελικά αυτοί θα εγκατασταθούν στην Γερμανία, στην Σκανδιναβία ή οπουδήποτε αλλού. Από νομική άποψη, από άποψη συλλήψεων υπάρχει μία συνέχεια στην παράνομη μετανάστευση. Έτσι δεν είναι θέμα μιας ομάδας, μιας Συνόδου ή μιας Συνάντησης όπως αυτής εδώ. Είναι θέμα ευρωπαϊκής στρατηγικής σ΄ αυτή τη συγκεκριμένη δράση.
Υπάρχει ένα τρίτο σημείο το οποίο θα ήθελα να αναπτύξω. Πρέπει να δουλέψουμε περισσότερο πάνω στην κοινή επιχειρησιακή συνεργασία, διότι όλο το συνδύασμα με τις επιτροπές και τους liaison officers (αξιωματικούς συνδέσμους), με τα πολιτικά κείμενα ακόμη, καταλήγει σε εφαρμογή από ειδικούς εφαρμοστές. Αυτοί οι ειδικοί εφαρμοστές πρέπει να είναι υποστηριζόμενοι από την Ευρώπη, από την Ένωση. Και στο Frontex και στα ειδικότερα, ειδικότερες ανάγκες που προκύπτουν. Παραδείγματος χάριν, έχω πει ότι επαινώ τη Μάλτα που ορίζει ένα πλοίο για να κάνει patrolling στον Ατλαντικό. Έσπευσα ως εξουσιοδοτημένος από την κυβέρνησή μου, να δηλώσω ότι έχουμε, ότι διαθέτουμε δύο patrolling πλοία στο Αιγαίο. Και θέλω να έχουμε τον Ευρωπαϊκό χαρακτήρα, δεν είναι εθνική δράση. Και αν βάλει και operational coast ο Φρατίνι έχει καλώς. Αλλά θέλω αυτή η φημισμένη επιχειρησιακή δράση να είναι μία συμφωνία αυτής της συναντήσεώς μας. Παραδείγματος χάριν θέλουμε να οργανώσουμε χώρους υποδοχής εμείς που δεχόμαστε το βάρος, το απόλυτο βάρος και μάλιστα δε θέλουμε να είναι και μόνιμο και να το κάνουμε, γι αυτό μου άρεσε και η παρατήρηση να διδάξουμε στους πολίτες των χωρών αποστολής illegal immigrants ότι δεν είναι σε καμμιά ευτυχισμένη ζωή. Χρειάζονται ειδικώς μια επιχείρηση ενημέρωσης. Το υπογραμμίζω αυτό όπως το είπε ο κύριος Αντιπρόεδρος της Επιτροπής.
Χώρους υποδοχής. Πώς θα μεταχειριστούμε τον ναυαγό ο οποίος είναι λαθρομετανάστης; Ποιά πολιτική; Έχουμε κοινωνικά κενά. Παραδείγματος χάριν διαπράττει αδίκημα ο illegal immigrant (παράνομος μετανάστης) όταν εισέρχεται στη Μάλτα, στην Ιταλία, στην Κύπρο, στην Ελλάδα, στην Nότιο Γαλλία; Ενώ είναι ένας παράνομος εισαγόμενος, παράνομος intruder (εισβολέας). Δεν μπορούμε να διανοηθούμε ότι θα περάσει από Δικαστήριο. Κοιτάμε τη διαδικασία της επαναπροώθησης και της απέλασης και έχουμε τεράστια κενά. Και κανένας δε θέλει να τον επαναδεχθεί! Πολλές φορές δεν ξέρουμε τί έχουν πετάξει. Όπως είπα σε άλλα Συμβούλια, έχουν πετάξει την ταυτότητα και το διαβατήριο στη θάλασσα. Είναι απόλιδες.
Πριν καταλήξω κυρίες και κύριοι συνάδελφοι θέλω να υποβάλω ένα παράπονο. Στα διεθνή media η γείτων Τουρκία καταγγέλλει την Ελλάδα ότι εξάγει προς την Τουρκία illegal immigrants. Αυτό είναι η κορύφωση του θράσους. Ότι δηλαδή από κάποιες άλλες αόρατες γραμμές λαμβάνουμε immigrants (μετανάστες) τους οποίους εξάγουμε στην Τουρκία ενώ η αλήθεια είναι μόνο μία! Είναι μία ρότα από την Τουρκία η οποία τους υποδέχεται σαν transit (ενν. πέρασμα) από την Αφρική και από την Ασία και τους εξάγει στην Ελλάδα και εγώ κάνω τουλάχιστον ένα returning back. Το λέω γιατί θέλω τη solidarity (ενν. αλληλεγγύη) εδώ. Αλλά όχι μόνο για τη solidarity συναισθηματικού χαρακτήρα. Το λέω, γιατί η παράγραφος που υπάρχει στην προδικασία μας για το satellite monitor link είναι πολύτιμη γραμμή αποδείξεως και θα ήθελα στο Frontex να συσταθεί μία τράπεζα πληροφοριών που θα κατατίθεντο κάθε μέρα τα γεγονότα, τα επεισόδια. Κάθε μέρα να ξέρει η Επιτροπή, η Ευρώπη, η Ένωσή μας και φυσικά το Frontex πρέπει να είναι αυτό, να ξέρει τί γίνεται στη Μάλτα, στην Κύπρο, στην Ιταλία, στην Ελλάδα από τις αφιξαναχωρήσεις των uninvited visitors. Είναι πολύτιμα αυτά τα δύο και το satellite monitor είναι το κέντρο των δεδομένων. Να γνωρίζουμε σε καθημερινή βάση πού βρισκόμαστε από πλευράς αριθμών παρανόμων μεταναστών και ποιóς λαμβάνει τί αριθμούς.
Τέλος θα ήθελα να εκφράσω την ευγνωμοσύνη προς την Επιτροπή γιατί έχει κινηθεί γρήγορα και νομίζω φτάνουμε γρήγορα στις αποφάσεις. Εμείς εδώ στο Νότο έχουμε ένα βάρος από την γεωγραφία να είμαστε η γραμμή των πρόσω. Η ευγνωμοσύνη προς την Επιτροπή θα ολοκληρωθεί αν εισπράξω μία κατανόηση ότι είμαστε στη γραμμή των πρόσω και από τους άλλους εταίρους της Κεντρικής Ευρώπης και του Βορρά. Σας ευχαριστώ πολύ.